Röhlig Logistics heeft afgelopen jaar haar beste jaar uit haar geschiedenis gehad met een bedrijfsresultaat van € 84 miljoen en een brutowinst van € 276 miljoen, een stijging van bijna 30% ten opzichte van 2021.

Het logistieke bedrijf uit Duitsland vertelde DVZ dat het meer volumes wilde en nu de mogelijkheid van een overname onderzoekt om zijn groeiambities te verwezenlijken.

Röhlig heeft al een hechte partner: vorig jaar richtte het een contractlogistieke joint-venture op met Penske Logistics in Duitsland en Nederland. Het zag zijn brutowinst in de sector met 11% stijgen doordat het de opslagruimte in Europa verdrievoudigde en blue-chip klanten aantrok.

"In de zeevracht konden we de impact van de verzwakte volumes beperken door ons aanpassen. In de zeevracht konden we klanten extra ruimte bieden en onze activiteiten in de eerste helft uitbreiden, ondanks de knelpunten in de vrachtruimte. Toen de situatie in de tweede helft van het jaar drastisch veranderde, pasten we ons snel en flexibel aan om onze klanten oplossingen op maat te blijven bieden," zei Hylton Gray, CEO van Röhlig Logistics.

"In de luchtvracht groeiden we, ondanks de verslechtering van het wereldwijde marktklimaat ten opzichte van het voorgaande jaar, onevenredig veel vanuit onze kernmarkten."

Het volume van Röhlig in de zeevracht steeg met 58% en in de lucht met 31%.

Het strategieprogramma van Röhlig, Blue Star, zal het helpen zijn groei te richten, zegt het. Het doel is om "de onafhankelijkheid en aantrekkelijkheid van het bedrijf voor klanten, werknemers en leveranciers vooral door organische groei te waarborgen". Het voegde eraan toe dat het zijn digitale expertise laat groeien in samenwerking met zijn twee spin-off softwarebedrijven, cargonerds en logineer.

Managing partner Philip Herwig: "Wij zien langdurige partnerschappen met onze klanten en de voortdurende uitbreiding van ons wereldwijde netwerk als de basis van ons succes. Zelfs in een momenteel verzwakkende marktomgeving zullen we ons blijven richten op groei in onze kernactiviteiten en op de uitbreiding van zowel onze digitale expertise als ons wereldwijde netwerk."