Nike streeft ernaar het snelle bezorgingsmodel van Amazon na te bootsen door zijn complexe netwerk van winkels, magazijnen en technologie te verbinden als onderdeel van een strategie naar een meer "connected inventory".

 

De CEO van de sportkledinggigant, John Donahoe, sprak vorige week tijdens een jaarvergadering over "connected inventory", nu het bedrijf probeert zijn inventaris in winkels, retailpartners en magazijnen aan elkaar te knopen, meldde Business Insider.

Amazon heeft een omgeving weten te bereiken waarbij zijn klanten levering binnen twee dagen of minder verwachten.

Nike heeft de details over de inspanning niet onthuld, maar de term "connected inventory" wordt steeds vaker door leidinggevenden van Nike rondgeslingerd als een manier om uit te leggen hoe Nike al zijn verkoopkanalen tot één geheel kan samenbrengen.

De connected inventory strategie is ook onderdeel van Nike's stap naar meer regionale verzending.

"Iedereen is gewend geraakt aan Amazon," vertelde Edward Jones senior onderzoeksanalist Brian Yarbrough aan Business Insider.

"De meeste retailers proberen het terug te brengen tot twee tot drie dagen. Amazon heeft dit gecreëerd. Amazon doet zelfs aan same day delivery. Amazon heeft consumenten geconditioneerd om veel hogere verwachtingen te hebben van snelle verzendtijden."

 

Stappen worden al gezet 

Een groot deel van de winkels van Nike bevindt zich in grote metropolitane knooppunten, maar het bedrijf verhoogt de investeringen in tweederangs steden naarmate het dichter bij zijn verbonden voorraadmodel komt.

De sportkledinggigant heeft volgens zijn meest recente jaarverslag voor 399 miljoen dollar in aanbouw, een stijging van 28% ten opzichte van 2021.

Analisten menen dat de connected inventory de juiste richting is om naartoe te gaan in het huidige e-commerce klimaat voor Nike.