De Deense containerrederij Maersk heeft besloten de Rode Zee voorlopig te mijden, een besluit dat mogelijk maandenlang impact kan hebben. Dit werd bekendgemaakt door Vincent Clerc, bestuursvoorzitter van Maersk, in een interview met de Financial Times.

Maersk, na MSC de grootste containerrederij ter wereld, gaat deze belangrijke vaarroute tussen Azië en Europa mijden na meerdere aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op hun schepen. De omleidingsroute gaat nu om Afrika heen, wat de reis van Azië naar Europa met 13.000 kilometer verlengt en honderden dollars per container extra kost aan brandstof. Dit heeft ook geleid tot een aanzienlijke stijging van de huurprijzen van containers.

De aanvallen van de Houthi-rebellen, een vergelding voor geweld door Israël in de Gazastrook, hebben ertoe geleid dat inmiddels achttien logistieke bedrijven de Rode Zee-route vermijden. Deze ontwikkeling heeft volgens Clerc grote gevolgen voor de wereldwijde economie, de beschikbaarheid van producten en consumenten. "Op korte termijn kan dit grote verstoringen veroorzaken eind januari, februari en maart," waarschuwt Clerc.

Deze verstoringen kunnen leiden tot een gebrek aan schepen op de juiste plaatsen, wat de logistiek en wereldwijde toeleveringsketens bedreigt. Het Duitse economische onderzoeksinstituut Ifw meldt dat de wereldwijde handel in december met 1,3 procent is gedaald vergeleken met november door de situatie in de Rode Zee.

Als reactie hierop heeft een coalitie van twaalf landen, waaronder Nederland, de Houthi-rebellen gesommeerd hun aanvallen te staken. Er zijn dreigementen geuit om de Houthi's aan te vallen, waarbij de VS en het Verenigd Koninkrijk de mogelijke uitvoerders zijn. Deze ontwikkelingen benadrukken de toenemende spanningen en de complexiteit van de wereldhandel.