Een nieuwe sectorstudie uitgevoerd door TVM en ING en gepresenteerd op de Lean & Green Summit 2023 onthult dat de overstap van diesel naar elektrisch voor de Nederlandse transportsector een investering van meer dan € 50 miljard met zich meebrengt.

De studie benadrukt de strategische ontwikkelpaden voor transportbedrijven om te voldoen aan de toenemende maatschappelijke eisen. In het licht van hoge inflatie, stijgende energieprijzen en tekorten op de arbeidsmarkt, zien transportbedrijven zich geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen. Deze omvatten verhoogde loonkosten, hogere brandstofprijzen en stijgende kosten voor wagenparkbeheer.

Het rapport schat dat er in 2030 ongeveer 11.000 zero-emissie vrachtwagens nodig zullen zijn, met een totale geschatte kost van € 3,3 miljard voor de voertuigen en bijhorende laadinfrastructuur. De totale kosten voor het omschakelen van alle vrachtvoertuigen van diesel naar elektrisch worden geschat op ongeveer € 54,2 miljard, wat enorme financieringsuitdagingen voor de sector met zich meebrengt.

Machiel Bode, sectorbankier Transport, Logistiek & Mobiliteit bij ING Nederland, stelt dat verandermanagement steeds belangrijker wordt: "Bedrijven moeten sterker inzetten op het direct kunnen inspelen op wat er komt. Vergaande digitalisering is hiervoor een absolute vereiste.”

Ronald Kuipers, commercieel directeur Nederland bij TVM verzekeringen, voegt toe: “Bedrijven moeten snel kunnen op- en afschalen om bedrijfsrisico’s te verkleinen. Succes is afhankelijk van de wendbaarheid van de organisatie in veranderende omstandigheden.”

Deze ontwikkelingen leiden tot toenemende financiële risico’s voor transport- en logistieke bedrijven. De sectorstudie van TVM en ING biedt belangrijke inzichten en handvatten voor bedrijven om zich aan te passen aan deze veranderende omstandigheden en om te gaan met de aanzienlijke kostenstijgingen en financieringsuitdagingen.