Elektrische vrachtwagens die stedelijke gebieden bevoorraden, zouden prioriteit moeten krijgen bij het opladen op het elektriciteitsnet, met name 's nachts tijdens de daluren. Daarvoor pleitte Rob Aarse, duurzaamheidsspecialist bij de branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) op BNR Nieuwsradio.

Ondanks dat de afgelegde kilometers van bestelauto's en zware vrachtvoertuigen zijn toegenomen, waarschuwt Aarse dat de vergroening van stadslogistiek een knelpunt kan worden als er geen speciale regeling komt. Hij benadrukte dat vanaf 1 januari 2025 ongeveer veertig grote steden emissievrije zones zullen instellen. Hierdoor zullen vervoerders moeten overstappen op elektrische voertuigen. Hoewel dit type transport duurder is dan fossiele brandstoffen, bestaat er een subsidieregeling, maar deze is volgens Aarse ontoereikend.

"We denken dat dit het kabinet hiermee kan helpen zonder dat we die ambities loslaten", zei Aarse. Hij is van mening dat congestie op het elektriciteitsnet een groter probleem is. Minister Jetten werkt weliswaar aan een plan om het netwerk te versterken, maar dit is volgens Aarse een oplossing voor de lange termijn.

De Mobiliteitsalliantie, waaraan TLN en 24 andere partijen deelnemen, heeft een Deltaplan Mobiliteit 2035 opgesteld dat binnenkort aan staatssecretaris Vivian Heijnen wordt gepresenteerd. Het plan biedt oplossingen voor bereikbaarheid, klimaat en milieu. Een belangrijk voorstel is om stadslogistieke vervoerders 's nachts voorrang te geven op het elektriciteitsnet, gezien de meeste bevoorrading overdag plaatsvindt.