De invasie van Rusland in Oekraïne heeft één segment van de scheepvaartmarkt overbelast, met snel stijgende vrachtprijzen die bedrijven ertoe aanzetten haastig schepen te kopen in plaats van te huren.
Het handelsverbod tegen Moskou heeft de brandstofstromen in de war gestuurd, waardoor meer schepen op lange-afstandsroutes vast komen te liggen, terwijl andere schepen Russische ladingen afhandelen. Dat heeft het aanbod van tankers beperkt, de vrachtkosten doen stijgen en een stormloop op gang gebracht voor gebruikte schepen, waarbij de prijs van zogenaamde schone tankers dit jaar met wel 60% is gestegen, volgens VesselsValue.
Nu de vraag groter is dan het aanbod, zijn kopers bereid geweest aanzienlijk hoger te bieden, vertelden scheepsmakelaars aan Bloomberg. Aangezien het tot drie jaar duurt om een nieuwe tanker te bestellen, zijn bedrijven die hopen te profiteren van de rally meestal beperkt tot bestaande schepen, zeiden ze.
In totaal werden 184 schone tankers ter waarde van $ 3,79 miljard verkocht in de zeven maanden tot juli, volgens de gegevens van VesselsValue. Dat is de hoogste waarde en het hoogste aantal transacties in minstens vijf jaar.
Onder de recente transacties verwisselde een 14 jaar oude, in Korea gebouwde tanker voor de middellange afstand vorige week voor $19,3 miljoen van eigenaar, volgens cargadoors die vroegen niet geïdentificeerd te worden. Dat is ongeveer $ 5 miljoen meer dan de prijs van een soortgelijk vaartuig dat in april verkocht werd.
Een zes jaar oude tanker, Largo Sun, werd deze maand voor $ 35 miljoen verkocht, volgens Olivia Watkins, hoofd ladinganalist bij VesselsValue, die zei dat productentankers de meest verhandelde schepen waren in juli. De prijzen voor schepen van ongeveer die leeftijd zijn met meer dan 20% gestegen.
De gemiddelde waarde van een 15 jaar oude long-range tanker - een veel verhandelde leeftijd voor een tweedehands vaartuig -- steeg dit jaar met bijna 60%, terwijl die van een even oude medium-range tanker met meer dan 40% steeg, volgens de gegevens van het bedrijf.
De prijzen voor brandstoftankers zijn gestegen omdat Westerse kopers alternatieven zochten voor Russische produkten en ladingen van verder weg gelegen markten haalden. Dat betekende langere reizen, waardoor schepen minder beschikbaar waren.
"De vraag hoeft misschien niet al te veel te doen om de gezonde tarieven lang vol te houden," zei Braemar's Singh. De inkomsten zullen voor de meeste rederijen deze helft waarschijnlijk gezond blijven, zei hij.