Medio september plant de online supermarkt Picnic de opening van een gloednieuwe 'superhub' in bedrijventerrein Lage Weide, Utrecht. Als de grootste van zijn soort in Nederland, zal deze hub dienen als een centraal distributiepunt om boodschappen kosteloos te leveren aan meer dan 200.000 huishoudens in de omgeving, met een indrukwekkend team van 250 bezorgers en meer dan 100 elektrische voertuigen.
Picnic's groei in Utrecht
In 2016 was Utrecht de vierde stad waar Picnic zijn diensten introduceerde. Tot nu toe werden klanten in Utrecht bediend vanuit twee afzonderlijke hubs. Medeoprichter Michiel Muller reflecteert: “De Utrechters hebben Picnic vanaf het begin omarmd. Nog steeds groeit in deze regio het aantal huishoudens waar we de boodschappen gratis thuisbezorgen. Door die groei gingen we op zoek naar een nieuwe locatie voor de hubs. Dat heeft geresulteerd in één grote hub op een centrale plek, vanwaar we klanten in heel Utrecht en omgeving kunnen bedienen.”
Mogelijkheden voor uitbreiding
De nieuw gebouwde superhub zal een oppervlakte van 5500 vierkante meter hebben, met 2500 vierkante meter binnenruimte en plaats voor 120 elektrische voertuigen. Hoewel Picnic zijn leveringsgebied momenteel niet uitbreidt, ziet Muller toekomstige kansen: “Het verspreidingsgebied wordt op dit moment niet uitgebreid, maar de nieuwe hub biedt wel de mogelijkheden om in de toekomst op meer plaatsen in de regio Utrecht te gaan bezorgen. De ruimte en faciliteiten hiervoor zijn aanwezig.”
Locatie en efficiëntie
Strategisch gelegen dicht bij hun gerobotiseerde distributiecentrum van vorig jaar, is de hub ideaal gepositioneerd voor efficiëntie. Muller benadrukt: “Doordat de nieuwe superhub zich op een steenworp afstand van ons volledig geautomatiseerde fulfilmentcenter bevindt, kunnen we nog efficiënter en beter de boodschappen bezorgen.”
Milieu-impact en leveringsbenadering
Picnic's leveringsvoertuigen zijn zowel compact als milieuvriendelijk. Over hun duurzaamheid en efficiëntie, verklaart Muller: “Door de boodschappen gratis thuis te laten bezorgen via slimme melkboerrondjes besparen klanten een hoop tijd en daarnaast stoten ze ook minder CO2 uit door niet meer met de auto naar de supermarkt te rijden.” Bovendien vermindert Picnic voedselverspilling door alleen producten in te kopen die klanten daadwerkelijk bestellen. Op dit moment bedient Picnic ruim een miljoen huishoudens in meer dan 170 steden in Nederland.