Het geplande verbod op fossiele vrachtwagens in 29 grote Nederlandse steden stuit op felle kritiek uit de transportsector. Experts verwachten dat het zall leiden tot lege winkels en een stijging van de prijzen voor dagelijkse boodschappen tot wel 40 procent.

De overheid heeft als doel om uitstootvrij vervoer te realiseren. Het plan was om vanaf 2025 alle vrachtwagens emissievrij te maken, maar dit is nu uitgesteld tot 2030. Klaas de Waardt van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) zet grote vraagtekens bij de haalbaarheid van dit doel.

Momenteel zijn er slechts 826 van de 150.000 vrachtwagens in Nederland elektrisch, en De Waardt betwijfelt of het mogelijk is om alle vrachtwagens tijdig te vervangen. Daarnaast waarschuwt hij voor een stijging van de kostprijs door de beperkte beschikbaarheid van grondstoffen en de overgang naar elektrisch rijden vertelt hij tegenover de Telegraaf. 

De Waardt waarschuwt: "De kosten worden zo hoog dat artikelen zoals een pak melk in de supermarkt tot minimaal 40 procent in prijs zullen stijgen." Bovendien vreest hij dat dit lege schappen in de winkels tot gevolg zal hebben.

Dit plan heeft dus grote gevolgen voor zowel de transportsector als de consumenten. Het roept vragen op over de haalbaarheid van de overgang naar emissievrij vervoer in Nederland en de mogelijke impact op de economie.