Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft in het derde kwartaal van het lopende gebroken boekjaar een positieve groei laten zien. Met een omzet van 4,5 miljard euro, een stijging van 7 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, overtrof het bedrijf de verwachtingen. De totale omzet over het boekjaar tot nu toe bedraagt 16,9 miljard euro, een stijging van 6 procent.

Hoewel de omzet in West- en Zuid-Europa met 1,4 procent daalde, was er in thuisland Duitsland en Oostenrijk een aanzienlijke groei, met name in de vraag naar elektronicaproducten. Nederland vormde een uitzondering op de dalende trend in West-Europa, met een aanzienlijke stijging in onlineverkopen.

De onlineverkoop leverde Ceconomy 947 miljoen euro aan inkomsten op, goed voor ruim 20 procent van de totale verkoop. Dit was wel minder dan vorig jaar, maar de trend waarbij klanten hun bestelling online plaatsen en ophalen in de fysieke winkel zette door. Daarbij heeft Ceconomy het operationeel verlies weten terug te dringen naar 60 miljoen euro, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de 102 miljoen euro verlies in het vorige jaar.

Een van de factoren die hebben bijgedragen aan de groei, is het uitrollen van nieuwe winkelformules in Duitsland en Italië. Daarnaast heeft het bedrijf een marktplaats gelanceerd in Duitsland, Oostenrijk en Spanje, waarvan het in het derde kwartaal een omzetgroei van 121 procent behaalde. Nederland en Italië staan op de roadmap om live te gaan met de marktplaats, hoewel er geen exact tijdstip voor de lancering in Nederland is gegeven.

Het aanbod op de marktplaats is inmiddels uitgebreid tot 1,2 miljoen producten en de CEO van Ceconomy, Karsten Wildberger, meldt een flinke stijging in de marktplaatsverkopen. De marktplaats wordt gezien als een 'belangrijke bron van inkomsten' die geen interne voorraad vereist, waardoor de gerelateerde kosten worden vermeden.