CTPark Amsterdam City bevindt zich in de laatste bouwfase en gaat binnenkort open voor nieuwe huurders. ‘Deze cityhub ligt in het hart van onze hoofdstad en is klaar voor een nieuw tijdperk van duurzame en efficiënte logistiek’, vertelt Wim Beelen, initiatiefnemer van het 125.000 m² tellende distributiecentrum.

’’Het is een enorm, multifunctioneel gebouw met alle mogelijke voorzieningen en vergunningen’’, vertelt Beelen. ’’Alles mag en kan daar zodat gebruikers uit de hele breedte van de voorzieningen die de stad nodig heeft, van de foodsector, horeca, e-commerce tot de bouwsector, er terecht kunnen. Het gebouw heeft bovendien heeft een unieke ligging, in het Amsterdamse havengebied, aan het water, dichtbij uitvalswegen en het stadscentrum.’’ 

De cityhub omvat 125.000 m² opslag- en ‘last mile-’distributieruimte’ verdeeld over twee verdiepingen. Er is gerekend op verdere groei met 80.000 vierkante meter. Alle mogelijke bedrijfsactiviteiten kunnen er worden uitgevoerd, van productie, opslag, verpakken tot distributie. Boven op het gebouw staan bovendien inspirerende kantoorruimtes, met wijds uitzicht over de stad.

Met 16.000 zonnepanelen op het dak, 10 windturbines en batterypacks is CTPark volledig zelfvoorzienend.

Rondom bevinden zich 200 laadstations voor (elektrische) vrachtwagens en busjes en er zijn in het complex ook 1600 parkeerplaatsen voor busjes en auto’s. Verder zijn er voldoende laadplekken voor elektrische auto’s en busjes. Ook komt er een snellaadsysteem voor elektrische vrachtwagens. 

De stadshub ligt aan het Noordzeekanaal en heeft een 350 meter kade waar schepen van klein en groot formaat zeecontainers vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen direct kunnen lossen en laden. 

De komende maanden gaat CTPark Amsterdam City op zoek naar potentiële gebruikers. Daarbij gaat de aandacht vooral naar ‘bedrijven met dezelfde passie om efficiënter te werken, minder energie te gebruiken en minder CO2-uitstoot te bereiken’.

Bedrijven hebben in de hub ruimte voor al hun mogelijke bedrijfsactiviteiten, stelt Beelen. ’’Doordat ze hier naast elkaar zitten, kunnen ze makkelijk samenwerken en bijvoorbeeld vervoer bundelen. Wij willen hen helpen verkennen hoe ze samen de stad kunnen bedienen."