Hutchison Port Holdings (HPH) en MSC dochter Terminal Investment (TIL) zijn samen overeengekomen een containerterminal met vijf diepzee aanlegplaatsen bij Rotterdam te ontwikkelen. Verwacht wordt dat deze stap zal leiden tot een toename van overslagvracht in Britse havens.

Het zal zo'n 7m TEU aan jaarlijkse capaciteit toevoegen als het in 2027 in gebruik wordt genomen, met 2,6 km kade aan de noordkant van Hutchisons ECT Delta terminal.

Net als ECT, dat in 1993 geopend werd en de eerste volledig geautomatiseerde terminal ter wereld werd, zal de nieuwe faciliteit volledig geautomatiseerd zijn, met schepen die gelost worden door autonome kranen en cabine-loze grondvoertuigen.

De hoge mate van automatisering heeft Rotterdam gedeeltelijk behoedt tegen de golf van vakbondsacties in andere Europese havens zoals Hamburg en Felixstowe, maar de haven heeft dit jaar niet geheel van problemen vrij gebleven. In Europoort, weigerden dokwerkers de P&O Pride of Rotterdam te laden, uit solidariteit met de 800 ontslagen Britse personeelsleden, en in juli stelde de rechtbank de vakbond Nautilus International in het gelijk in een zaak over het vastsjorren van containers.

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, zei gisteren: "Dit is een aanzienlijke versterking van onze leidende positie als Europa's grootste containerhaven en draagt bij tot een verdere verbetering van de concurrentiepositie van zowel klanten als de haven."

Walstroom kan te zijner tijd hand in hand gaan met het hub-and-spoke model van de scheepvaart in Europa, want de relatief korte afstanden zouden het voor kleinere schepen haalbaar kunnen maken om op batterijen te werken.

"Het gebruik van walstroom is een belangrijke overweging voor de ontwikkeling van de nieuwe terminal," voegde de heer Kanaan eraan toe. "Het zal verder worden onderzocht met de betrokken belanghebbenden".