Werknemers in de haven van Felixstowe, die sinds 21 augustus een staking over lonen zijn begonnen, zijn niet tot een akkoord gekomen met CK Hutchison, de in Hongkong gevestigde haveneigenaar.

Sharon Graham, algemeen secretaris van de Britse vakbond Unite, die de werknemers in het geschil vertegenwoordigt, wees erop dat de staking tot het eind van het jaar zou kunnen voortduren als Felixstowe Dock and Railway Company, de havenexploitant die eigendom is van Hutchison Ports UK Ltd, zijn aanbod niet verbetert.

Tijdens de onderhandelingen op 8 augustus bood de havenexploitant een loonsverhoging van 7% en een eenmalige uitkering van £500 (ongeveer €600), maar de vakbond verwierp de schikking van het bedrijf.

In een toespraak tot de stakende havenarbeiders zei Sharon Graham: "Het bedrijf [Felixstowe Ports] verdient een fortuin. Het zou 50% meer aan lonen kunnen betalen en nog steeds winst maken. Wij vragen 10%. Wat is het probleem? Het bedrijf moet schoon schip maken en de boeken openen over hun onnoemelijke miljarden."

"Elke klant, elke investeerder, elke besluitvormer bij CK Hutchison wordt onder de loep genomen. Ik nodig de aandeelhouders, klanten en besluitvormers van CK Hutchison uit om de boeken te openen. De weigering van het bedrijf om de eis van de vakbond te schikken heeft te maken met hebzucht van het bedrijf," zei hij.

In een aankondiging op 23 augustus merkte Graham op: "De haven van Felixstowe is het toonbeeld van een economie die niet werkt voor werknemers. In 2021 laten de rekeningen van het bedrijf de hoogste winsten in de recente geschiedenis van het bedrijf zien, met enorme dividenden. Dus er is een bonanza voor de aandeelhouders en een loonsverlaging voor de werknemers."

Ondertussen blijft de staking, de eerste in de haven van Felixstowe sinds 1989, schepen vertragen en de bevoorradingsketen ontwrichten. Volgens het laatste rapport van het wereldwijde informatietechnologiebedrijf IQAX hebben tot nu toe 18 schepen vertraging opgelopen door de staking, terwijl de Amerikaanse zakennieuwszender CNBC meldde dat het ongeveer twee maanden zou kunnen duren om de achterstand weg te werken.

Ook de Deense containervervoerder Maersk heeft laten weten dat de staking gevolgen heeft voor de logistieke activiteiten in en vanuit het Verenigd Koninkrijk. "We hebben noodmaatregelen getroffen om de situatie in Felixstowe het hoofd te bieden, waaronder het doorvoeren van wijzigingen in onze line-up van schepen om de beschikbare capaciteit optimaal te kunnen benutten zodra de staking voorbij is," aldus Maersk.

De in Kopenhagen gevestigde containerrederij voegde daaraan toe: "Zodra de normale dienstverlening weer wordt hervat, verwachten wij dat de vraag naar carrier haulage op een zeer hoog niveau zal liggen en daarom moedigen wij klanten aan vroeg te boeken."