In Duitsland is de levering van boodschappen aan de voordeur nog niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. Winkelketens als Aldi Süd experimenteren in beperkte mate met deze service. Aldi Süd kondigde in augustus aan dat ze proefgewijs boodschappen zouden gaan bezorgen in drie Duitse steden.

De coronapandemie heeft gezorgd voor een toename in de vraag naar voedselbezorgdiensten, maar de online markt voor boodschappen blijft klein in Duitsland, met slechts 2,4 procent marktaandeel in 2022. De hoge kosten voor leveringen, personeel en logistiek maken online voedselretail tot een uitdagend bedrijfsmodel. Aldi Süd wijst op de bezorgkosten als een barrière voor consumenten, met 4,50 euro per bezorging, hoewel bezorging gratis is voor bestellingen boven de 50 euro.

Volgens Kai Hudetz van het instituut voor retailonderzoek in Keulen is de beslissing van Aldi Süd logisch, gezien de hoge kosten en lage marges in de foodretailsector. Hij gelooft echter dat boodschappebezorging op termijn succesvol kan zijn zodra klanten bereid zijn meer te betalen voor het gemak.

Terwijl Rewe en Edeka al bezorgdiensten hebben en Edeka heeft geïnvesteerd in de Nederlandse bezorgservice Picnic, blijven de discounters zoals Aldi en Lidl voorzichtig. Aldi Nord en Lidl hebben momenteel geen plannen om dergelijke diensten te introduceren en wachten de resultaten van de Aldi Süd-test af.