Vakbonden FNV en CNV stellen dat de werkdruk in de distributiecentra van Albert Heijn extreem hoog is, waardoor veel werknemers, met name Poolse uitzendkrachten, ziek worden. Uit het onderzoek onder honderden medewerkers blijkt dat de gevolgen van deze werkdruk leiden tot stress, fysieke klachten en verminderd functioneren. Opmerkelijk is dat 39% van de ondervraagden dit jaar ziek thuis is gebleven.

Shefania Sewbaks van FNV Handel vertelt: "Deze hoge werkdruk baart ons grote zorgen. Er moeten snel maatregelen genomen worden. We gaan direct in gesprek met Albert Heijn en de uitzendbureaus OTTO Workforce en Tempo Team om dit aan te pakken."

Eerder dit jaar verhoogde Albert Heijn de lonen nog flink, maar volgens de bonden is de werkdruk voor de werknemers van de distributiecentra hoog, in vergelijking met andere Nederlandse bedrijven. Meer dan driekwart (77%) van de werknemers ervaart een ongezond hoge werkdruk, met name onder uitzendkrachten is dit een probleem (87%). Dit leidt tot regelmatige klachten van stress en lichamelijke aandoeningen.

Roel van Riezen van CNV Vakmensen wijst op het opjagen van medewerkers als een belangrijke oorzaak van de werkdruk: "Ze moeten hun taken binnen een bepaalde tijd afronden, wat zorgt voor veel druk. Gezien het zware werk dat ze verrichten, bereiken velen hun limiet."

De helft van de respondenten geeft aan geen steun te voelen van hun leidinggevende, vooral uitzendkrachten ervaren dit (59%). Sewbaks benadrukt het belang van vaste contracten: "Flexcontracten leiden tot onzekerheid. Uitzendkrachten die niet aan de norm voldoen, riskeren geen contractverlenging of worden overgeplaatst."

De enquête werd ingevuld door 666 werknemers, zowel vaste krachten als uitzendkrachten, waarvan 495 in het Pools, 168 in het Nederlands en 3 in het Engels. De meerderheid van de respondenten was jonger dan 35 jaar en tenminste 317 personen hadden de MM1-functie van orderpicker.