DHL komt met een nieuwe investeringsronde in e-commerce van meer dan 100 miljoen euro met de bouw van een sorteerhub in Zwolle, de aanschaf van 500 elektrische bestelbussen en de verdere uitrol van pakketautomaten; initiatieven die voortaan plaatsvinden onder de naam DHL eCommerce.

De nieuw te bouwen sorteerhub in Zwolle, bedoeld voor Noord-Nederland, zal dienen als een belangrijke schakel in DHL's logistieke netwerk. Vanuit deze hub wordt de directe bevoorrading van de 130 lastmile CityHubs verzorgd. DHL heeft al 12 regionale sorteercentra. Deze toevoeging in Zwolle belooft een strategische boost te geven aan het bedrijf. Deze hub, gevestigd op het bedrijventerrein Hessenpoort, zal naar verwachting in de tweede helft van 2025 operationeel zijn. Het zal ook fungeren als een energieneutraal centrum met een capaciteit om dagelijks 200.000 pakketten te verwerken.

Bovendien is er een verhoogde aandacht voor stadslogistiek, met plannen om 27 nieuwe CityHubs te bouwen. Elf daarvan zijn al operationeel en de overige zijn gepland om binnen de komende twee jaar te worden voltooid.

In het licht van de recente groeicijfers, waarbij DHL zijn leveringsvolumes aanzienlijk zag toenemen en een marktaandeel van 40% in consumentenlevering behaalde, tonen deze investeringen het vertrouwen van het bedrijf in de toekomst van e-commerce.

Duurzaamheid is een ander kernthema voor DHL. Met de toevoeging van 500 elektrische bestelwagens bevestigt het bedrijf zijn ambitie om zijn wagenpark te verduurzamen. Tegelijkertijd ziet DHL een toename in de vraag naar pakketautomaten, wat het bedrijf ertoe aanzet zijn netwerk in deze richting snel uit te breiden.

Wouter van Benten, CEO van DHL eCommerce, over het belang van deze investeringen: ”Met de naamswijziging onderstrepen we onze positie en verdere ambities in de groeiende e-commerce markt in Nederland. De afgelopen jaren hebben we gebouwd aan een landelijk netwerk van centrale en regionale sorteerhubs met het fijnmazige netwerk van 130 CityHubs, en 4200 ServicePoints en Pakketautomaten. Naast deze investeringen, die over de afgelopen jaren de 500 miljoen euro zijn gepasseerd, worden de processen continu verder gedigitaliseerd door een ontwikkelteam van 200 specialisten in Utrecht.”