Na de spectaculaire groei van online winkelen gedurende de coronacrisis, lijkt 2023 het jaar van stabilisatie voor e-commerce. Men voorziet een groei van 4%, volgend op een bescheiden daling in 2022. Met het aflopen van de lockdowns in 2022 hebben veel consumenten de weg teruggevonden naar de fysieke winkels.

Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht over Retail van ING Research. Desondanks zullen de komende jaren steeds meer aankopen online plaatsvinden. De voornaamste redenen? Het ontdekte gemak van online shoppen en de groeiende trend van winkeliers om een breder assortiment online dan in winkels aan te bieden. Een personeelstekort kan echter de fysieke winkelervaring onder druk zetten.

Personeelsgebrek hindert uitbreiding

Bijna de helft van de winkeliers ervaart een tekort aan medewerkers. De coronacrisis leidde tot baanverlies voor veel winkelpersoneel, terwijl vergrijzing het personeelsbestand verder reduceert. Met de winkelheropeningen in 2022 is de vraag naar personeel gestegen, een trend die zich over de gehele detailhandel uitspreidt. Met betere salarisvoorstellen in sectoren zoals de zorg en horeca, worstelen winkels om competitief te blijven, wat mogelijk tot beperktere winkeltijden of zelfs sluitingen kan leiden.

Vele online winkels sluiten hun deuren

Hoewel de coronacrisis hard insloeg, was het aantal faillissementen in 2021 en 2022 opvallend laag. Ter vergelijking: in 2022 gingen 193 winkels failliet, tegenover bijna het dubbele in 2019. In de eerste helft van 2023 was echter een opmerkelijke stijging te zien, waarbij vooral fysieke non-food winkels en webshops getroffen werden. Opvallend is ook de toename in het beëindigen van webshops in de eerste helft van 2023, na een initiële explosie in hun aantallen tijdens de coronacrisis. Velen van deze online ondernemingen genereerden minimale omzet, wat leidde tot vrijwillige beëindiging.