Gemeenten worstelen met implementatie van zero-emissiezones 2025
Gemeenten worstelen met implementatie van zero-emissiezones 2025
De overgang naar 'zero-emissiezones' in binnensteden, waar vanaf 2025 geleidelijk alleen vrachtwagens en busjes zonder CO2-uitstoot mogen laden en lossen, baart gemeenten en ondernemers zorgen. Uit een rondgang van de NOS blijkt dat een vol stroomnet, hogere kosten en het gebrek aan laadplekken de belangrijkste obstakels zijn.
De plannen zijn onderdeel van het Nederlandse Klimaatakkoord, en beogen schonere en stillere steden. Inmiddels hebben 29 gemeenten deze plannen op de agenda staan. Verschillende steden, waaronder Utrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam, onderzoeken of zijn al bezig met het ontwikkelen van publieke laadplekken voor vrachtverkeer.
Een recente aanbesteding in Amsterdam voor dieselvrachtwagens in plaats van elektrische onderstreept de complexiteit van de overgang. Gemeenten zoals Tilburg en Maastricht maken zich zorgen over het volle stroomnet, terwijl anderen zoals Rotterdam en Den Haag daar minder last van hebben.
Ondernemersorganisatie MKB-Nederland benadrukt dat de overheid de randvoorwaarden zoals laadinfrastructuur op orde moet hebben om deze overgang succesvol te laten verlopen. Er wordt ook gewezen op specifieke uitdagingen voor bedrijven, zoals de invloed van zware lading op de actieradius van elektrische voertuigen, en de behoefte aan laadmogelijkheden bij markten voor verkopers.
22 augustus 2023 om 07:00 Laatst gewijzigd: 13 maart 2024 om 03:511 minuut Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.