Volgens gegevens van het Amerikaanse performance marketingbedrijf Wunderkind hebben stakingen op de spoorwegen vorige week de inkomsten uit e-commerce een impuls gegeven, omdat het winkelend publiek online ging om de reisonderbreking voor te zijn.

Uit gegevens van Wunderkind's Marketing Pulse, die meer dan 32.500 winkelreizen analyseerden, bleek dat de Britse digitale inkomsten op de stakingsdagen een aanzienlijke jaar-op-jaar impuls kregen, omdat veel winkelend publiek gedwongen werd thuis te blijven vanwege de staking en ervoor koos om van winkelen in winkels over te stappen op het bezoeken van online winkels van detailhandelaren.

Op de eerste dag van de spoorwegstaking (woensdag 1 februari) stegen de digitale inkomsten op jaarbasis met 37,8%, terwijl op de tweede dag van de staking (vrijdag 3 februari) de verstoring van het reizen een nog grotere impact had op de prestaties van de e-commerce, met 0,55% meer digitale inkomsten op jaarbasis.

"De retailsector is de afgelopen jaren getroffen door ongekende turbulentie en onvoorspelbaarheid, en dat geldt ook voor de stakingsacties die we nu zien," zei Wunderkind general manager Wulfric Light-Wilkinson.

"Het is begrijpelijk dat er tijdens de stakingsdagen minder mensen in de winkel kwamen, maar uit onze gegevens blijkt dat veel winkeliers hun e-commerce aanbod konden gebruiken om wat verloren terrein goed te maken - een voorbeeld van het omnichannel retailmodel dat tot zijn recht komt.

"Naast het verhogen van de digitale inkomsten bieden verkeersstijgingen als deze een belangrijke kans voor merken om hun klantenbestand van de eerste partij uit te breiden en langdurige, wederzijds voordelige relaties met consumenten op te bouwen."

"Terwijl online retailers op vrijdag 3 februari een boost zagen in de e-commerce verkopen, hadden de winkelstraten het moeilijk. Ondanks de vroege veerkracht van het winkelend publiek op de eerste dag van de staking, daalde het winkelverkeer op vrijdag met 5,3% per week, volgens de bezoekersgegevens van Sensormatic Solutions."