Tesla leverde 16.162 Model S-auto's (foto) en Model X-auto's af in het tweede kwartaal van 2022 - een flinke daling ten opzichte van eerdere kwartalen.

De leveringen van nieuwe auto's door Tesla in het afgelopen kwartaal lag bijna een vijfde lager in vergelijking met zijn hoogste kwartaalcijfers. Het bedrijf wijt het aan een verstoring van de supply chain en China's voortdurende reeks met Covid-19 lockdowns.

Tesla leverde 254.695 nieuwe auto's af in het tweede kwartaal van 2022, terwijl analisten een totaal van ongeveer 295.000 hadden verwacht. Dat is 17,7% minder dan de recordaantal van 310.048 nieuwe auto's die in het eerste kwartaal van 2021 werden afgeleverd. Toen leverde het 238.533 eenheden van de Model 3 en 16.162 eenheden van zijn Model S en Model X.

Het bedrijf noemde verloren productiedagen in de Tesla Gigafabriek in Shanghai als de voornaamste oorzaak van de productieproblemen. De Gigafactory is verantwoordelijk voor de eindassemblage van de Tesla Model 3 en Tesla Model Y, en Tesla verloor 22 productiedagen in Shanghai, dankzij China's nultolerantie aanpak van Covid-19, waarbij een reeks lockdowns Shanghai trof in het tweede kwartaal van dit jaar.

Naast de problemen in China zei Tesla dat "algemene verstoringen van de supply chain en stijgende inputkosten" ook de productieniveaus raakten, waardoor de groep gedwongen werd zowel de huidige modelprijzen op te krikken als naar kostenbesparingen op korte termijn te kijken terwijl het de laatste maanden van het jaar ingaat.

De prijs van nikkel - een onmisbare grondstof in EV-batterijen - is dit jaar al met ongeveer 30% gestegen, terwijl de prijs van lithiumcarbonaat 60% hoger ligt dan begin 2021.

In april vertelde Tesla aan beleggers "dat de inflatoire invloed op onze kostenstructuur heeft bijgedragen tot aanpassingen in de prijsstelling van producten, ondanks voortdurende aandacht voor het waar mogelijk verlagen van onze fabricagekosten".

Tesla heeft ergste tekort aan microchips getrotseerd

De problemen van Tesla staan niet op zichzelf. Eind juni van dit jaar zei General Motors dat door microchip tekorten en problemen met de supply chain 96.000 voertuigen onderdelen missen die hun verkoop zullen vertragen. 

Anders dan veel autofabrikanten heeft Tesla het beste de aanhoudende chip-tekort kunnen ontwijken.

Tesla's resultaten voor het vierde kwartaal van 2021 trotseerden de wijdverbreide problemen, waarbij het bedrijf een recordaantal van 308.600 voertuigen afleverde en aankondigde dat de leveringen in 2021 met 87% stegen ten opzichte van het door de lockdown getroffen niveau van 2020. 

In tegenstelling tot traditionele autobedrijven, die voertuigmodellen maken die zich over generaties uitstrekken, bouwt Tesla voertuigen van de grond af, in plaats van in de loop van tientallen jaren fragmentarisch onderdelen toe te voegen.

Tesla CEO Elon Musk zei dat het in staat is geweest de productielijnen draaiende te houden door te vertrouwen op in-house software engineering expertise. Hij zei ook dat dit betekende dat Tesla snel de software kon herschrijven die nodig is om alternatieve chips in zijn voertuigen te integrere op het moment dat het te maken krijgt met chiptekorten.