bestelbus

BPM-vrijstelling voor bestelauto's vervalt begin 2025

Per 1 januari 2025 komt er een einde aan de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) vrijstelling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto aanschaffen. De overheid neemt deze stap om de aankoop van emissievrije of zeer zuinige bestelauto’s te stimuleren. Hierdoor zal de aanschaf van een nieuwe diesel-bestelauto gemiddeld zo'n €11.000 duurder worden.


Bijna kwart Nederlandse bestelauto’s niet langer welkom in zero-emissiezones

Vanaf 1 januari 2025 mogen bijna 228 duizend bestelauto’s, ofwel 23 procent van het totaal in Nederland, de nieuwe zero-emissiezones (ZE-zones) niet meer in. Deze voertuigen, met een emissieklasse van 4 of lager, voldoen niet aan de nieuwe milieu-eisen die verschillende gemeenten gaan invoeren.


Verkeersveiligheid grootste zorg voor bestelwagenchauffeurs

Uit recent onderzoek van wagenparkbeheerplatform Webfleet onder bijna 1.000 Europese bestelwagenchauffeurs blijkt dat verkeersveiligheid de grootste uitdaging is waarmee zij dagelijks worden geconfronteerd. Naast veiligheid zijn ook verkeersopstoppingen en de staat van de wegen belangrijke zorgpunten.


Tweede Kamer overweegt vrijstelling rijbewijs C voor zware elektrische bestelbussen

De Tweede Kamer heeft een motie ondersteund die voorstelt dat bestuurders van zware elektrische bestelbussen (tot 4.250 kilo) voorlopig geen vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) nodig hebben. Deze verandering komt nadat de eerdere regeling, die bestuurders met alleen een B-rijbewijs toestond om in dergelijke bussen te rijden, begin deze maand is verlopen.


Lobby in Brussel komt op gang voor professionele training van bestelwagenchauffeurs

In een recente open brief aan de leden van het Europees Parlement (MEP's) hebben de ETSC (European Transport Safety Council) en diverse verenigingen voor voetgangers, fietsers en transportwerkers het belang onderstreept van aanvullende professionele training voor bestelwagenchauffeurs. In het licht van de voorgestelde herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn (2006/126), die tot doel heeft de verkeersveiligheid te versterken.


"Regelgeving stuwt komende tijd verkoop dieselbusjes"

In 2025 moeten veel Nederlandse binnensteden bevoorraad worden door uitstootvrije voertuigen. Ondanks deze naderende verandering lijken regelgeving en stimulansen ondernemers te motiveren om vóór die deadline nog dieselbusjes te kopen. Door huidige regelgeving mogen dieselbusjes die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 blijven rijden. Dit kan de effectiviteit van de geplande zero-emissiezones potentieel ondermijnen.