Detailhandel ziet omzet zowel online als offline stijgen
Volgens het meest recente rapport van het CBS heeft de Nederlandse detailhandel in maart een omzetgroei van 4,8 procent gerealiseerd vergeleken met maart vorig jaar.
Volgens het meest recente rapport van het CBS heeft de Nederlandse detailhandel in maart een omzetgroei van 4,8 procent gerealiseerd vergeleken met maart vorig jaar.
Vanaf 1 januari 2025 mogen bijna 228 duizend bestelauto’s, ofwel 23 procent van het totaal in Nederland, de nieuwe zero-emissiezones (ZE-zones) niet meer in. Deze voertuigen, met een emissieklasse van 4 of lager, voldoen niet aan de nieuwe milieu-eisen die verschillende gemeenten gaan invoeren.
De explosieve groei van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb) heeft geleid tot een opmerkelijke toename van het aantal webwinkels.
In februari 2024 heeft de Nederlandse detailhandel een omzetgroei van 3 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor, zo blijkt uit de laatste cijfers van het CBS.
De Nederlandse transportsector heeft een moeilijk laatste kwartaal in 2023 achter de rug, met een omzetdaling van 5 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Over het gehele jaar genomen, registreerde de sector een omzetvermindering van 4 procent ten opzichte van 2022. De cijfers, gepubliceerd door het CBS, wijzen op aanhoudende uitdagingen binnen de transportbranche.
Volgens het CBS hebben ondernemers in het laatste kwartaal van 2023 een omzetstijging van meer dan 4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor, met een bescheiden toename in het verkoopvolume van 0,3 procent. Dit is de eerste keer sinds begin 2022 dat een toename in het verkoopvolume heeft bijgedragen aan de omzetgroei, na diverse kwartalen waarin hogere prijzen de voornaamste drijfveer waren.
Het aantal faillissementen in Nederland is in 2023 aanzienlijk gestegen, zo blijkt uit de nieuwste cijers van het CBS. Met name voor handelsondernemingen was het een slecht jaar; er gingen er maar liefst 682 failliet.
Recente cijfers van het CBS laten zien dat consumenten minder uitgeven aan online aankopen, met een daling van 0,3% in november vergeleken met het jaar ervoor. Deze daling in de onlineomzet wordt vooral toegeschreven aan bedrijven die zowel fysieke winkels als een online verkoopkanaal hebben, waar een omzetdaling van 6,7% is waargenomen. Bij webwinkels is daarentegen een omzetstijging van 4,6% gerapporteerd.