Dankzij investeringen in efficiëntie en automatisering heeft de online supermarkt Picnic in december 2023 voor het eerst winst gemaakt in Nederland. Op groepsniveau blijft het bedrijf echter nog in de rode cijfers staan.
Dit blijkt uit de jaarcijfers van 2023, die zijn gepubliceerd door het FD. Het gaat om een brutowinst, die volgens medeoprichter Michiel Muller weliswaar "bescheiden" is. De exacte hoogte van deze winst is niet bekend. Maar als het bedrijf het hele jaar had gepresteerd zoals in die laatste maand, zou er een brutowinst van 4 miljoen euro zijn behaald.
Ondanks deze winstgevendheid op de Nederlandse markt, leed het bedrijf op groepsniveau nog steeds een aanzienlijk nettoverlies van 220 miljoen euro. Muller verwacht echter dat de winstgevendheid zal blijven toenemen naarmate meer bestellingen worden verwerkt via de geautomatiseerde distributiecentra van Picnic. “We werken nu veel efficiënter. In combinatie met de schaal die we in Nederland hebben bereikt, leidt dat tot zeer gezonde cijfers.” Voor het huidige jaar wordt in Nederland een positief resultaat verwacht.
De omzet van Picnic groeide vorig jaar op groepsniveau met 34 procent tot 1,2 miljard euro, waarvan 796 miljoen euro afkomstig was uit Nederland. Volgens Muller blijft Picnic nog steeds vijf keer sneller groeien dan de markt.
19 augustus 2024 om 13:38 Laatst gewijzigd: 19 augustus 2024 om 13:422 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.