Waterstoftrucks straks ook welkom in zero-emissiezones
Waterstoftrucks straks ook welkom in zero-emissiezones
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een wijziging van de Nederlandse definitie van zero-emissievoertuigen. Met deze aanpassing zijn vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren (H2ICE) straks ook welkom in zero-emissiezones.
De nieuwe regelgeving, die naar verwachting in januari 2026 van kracht wordt, volgt op Europese afspraken. Volgens de aangepaste definitie worden H2ICE-aandrijflijnen beschouwd als zero-emissie wanneer ze voldoen aan specifieke emissienormen. Zo mag de CO₂-uitstoot niet hoger zijn dan 3 gram per tonkilometer, gemeten vanaf de tank tot aan de wielen. Daarnaast moeten de voertuigen voldoen aan de aanstaande Euro-7 norm voor schadelijke emissies.
Deze verandering breidt de huidige definitie van zero-emissievoertuigen uit, die tot nu toe beperkt was tot voertuigen met elektrische aandrijving op batterijen of waterstof via brandstofcellen. Andere alternatieve brandstoffen zoals HVO en bioLNG vallen buiten de nieuwe definitie vanwege de onvermijdelijke uitstoot bij de verbranding van koolstofmoleculen.
De aanpassing zal worden opgenomen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990). Hoewel deze wetswijziging de weg vrijmaakt voor H2ICE-trucks in zero-emissiezones, blijft de economische haalbaarheid van deze technologie ten opzichte van batterij-elektrische vrachtwagens onzeker. De uiteindelijke kostprijs van groene waterstof zal hierin een doorslaggevende rol spelen.
20 september 2024 om 09:27 Laatst gewijzigd: 20 september 2024 om 12:081 minuut Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.