YouTube en Shopee, een groot e-commerceplatform uit Singapore, hebben een strategisch partnerschap aangekondigd voor de Zuidoost-Aziatische e-commercemarkt. De samenwerking start in Indonesië en zal binnen enkele weken worden uitgebreid naar Thailand en Vietnam.
Het nieuwe YouTube Shopping-platform stelt gebruikers in staat om producten die ze in YouTube-video's zien direct via Shopee aan te schaffen. Deze integratie moet het online winkelproces voor consumenten vereenvoudigen en de verkoop voor creators en merken stimuleren.
De lancering in Indonesië is ingegeven door de snelle groei van e-commerce in het land. YouTube ziet grote kansen in de "energie en snelheid rondom online winkelen" in deze regio.
Met deze zet positioneren YouTube en Shopee zich als directe concurrent van TikTok Shop, dat in 2023 een sterke groei doormaakte in Zuidoost-Azië. TikTok Shop realiseerde vorig jaar een bruto handelswaarde van $16,3 miljard in de regio, een verviervoudiging ten opzichte van 2022.
De e-commercemarkt in Zuidoost-Azië is een van de snelst groeiende ter wereld. In 2023 behaalden de acht grootste e-commerceplatforms in de regio samen een bruto handelswaarde van $114,6 miljard, een stijging van 15% ten opzichte van 2022.
YouTube laat weten open te staan voor toekomstige partnerschappen met andere platforms om hun positie in de competitieve Zuidoost-Aziatische e-commercemarkt verder te versterken. Eerder maakte het bedrijf al bekend een samenwerking aan te zijn gegaan met Shopify.
20 september 2024 om 05:32 Laatst gewijzigd: 20 september 2024 om 08:472 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.