Consument verwacht meer duurzaamheid in e-commerce
Consument verwacht meer duurzaamheid in e-commerce
Uit de achtste editie van de 'Belgian Online Shopper Survey' (BOSS) blijkt dat Belgische online shoppers steeds meer belang hechten aan duurzaamheid bij webwinkels. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Belgische e-commerce federatie Becom, onthult dat 85% van de online shoppers het belangrijk tot zeer belangrijk vindt dat een webwinkel oog heeft voor duurzaamheid.
Hoewel prijs, veiligheid en een betrouwbare betaalomgeving nog steeds de topprioriteiten zijn voor consumenten, verwachten ze ook concrete duurzaamheidsmaatregelen van webshops. Efficiënte verzending, het aanbieden van ophaalpunten, milieuvriendelijke verpakkingen en een duurzaam productaanbod staan hoog op de lijst van consumentenverwachtingen.
De studie toont aan dat consumenten ook bereid zijn hun eigen steentje bij te dragen. Veertig procent van de respondenten geeft aan bereid te zijn hun aankopen te bundelen, terwijl 26% overweegt minder te kopen en 22% de voorkeur geeft aan lokale online shops.
Opvallend is dat vooral jongere shoppers (18-34 jaar) duurzaamheid willen bevorderen. Ze zijn vaker geneigd te kopen bij webshops met een duurzaamheidslabel en tonen interesse in herbruikbare verpakkingen. Tien procent is zelfs bereid extra te betalen voor duurzame verzending.
Het onderzoek belicht ook het retourgedrag van Belgische consumenten. Verrassend genoeg geeft 73% van de deelnemers aan nooit of bijna nooit iets terug te sturen. Bij degenen die wel vaak retourneren, vooral in de fashionsector, zijn verkeerde maat en het bestellen van alternatieven de hoofdredenen.
19 september 2024 om 06:29 Laatst gewijzigd: 19 september 2024 om 10:372 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.