Miljardentekort voor onderhoud Nederlandse infrastructuur
Miljardentekort voor onderhoud Nederlandse infrastructuur
Het kabinet heeft in de begroting voor 2025 onvoldoende middelen gereserveerd voor het onderhoud van de Nederlandse infrastructuur. Volgens de Algemene Rekenkamer is er jaarlijks 1,4 miljard euro extra nodig om wegen, bruggen en spoorwegen in goede staat te houden.
Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), waarschuwt voor de gevolgen: "Als sector vragen wij om een plan om het achterstallig onderhoud in te lopen." Ze benadrukt dat uitstel van onderhoud kan leiden tot onverwachte uitval van infrastructuur, met grote economische schade tot gevolg.
De Algemene Rekenkamer heeft berekend dat Rijkswaterstaat en ProRail tot 2037 in totaal 25 miljard euro extra nodig hebben. Hoewel het kabinet meer geld beschikbaar stelt voor onderhoud, is dit nog steeds 1,4 miljard per jaar minder dan noodzakelijk geacht.
Post wijst op de urgentie van de situatie: "Het moet een keer afgelopen zijn met al die spoedreparaties. Die zorgen voor een gigantische overlast." Ze verwijst naar recente problemen bij de Haringvlietbrug, de Wijkertunnel en het viaduct in de A7 bij Purmerend.
De problematiek wordt verergerd door de toenemende belasting van de infrastructuur door elektrische voertuigen en extreme weersomstandigheden. Veel wegen en bruggen, aangelegd in de jaren '60 en '70, naderen bovendien het einde van hun levensduur.
18 september 2024 om 06:45 Laatst gewijzigd: 18 september 2024 om 11:092 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.