Brancheorganisatie evofenedex heeft een dringende oproep gedaan aan de politiek om het spoorgoederenvervoer in Nederland te redden. De organisatie wijst op een zorgwekkende trend waarbij bedrijven steeds minder gebruik maken van het spoor voor goederentransport.
In 2023 kromp het spoorgoederenvervoer met bijna 12% ten opzichte van 2022, en voor 2024 wordt opnieuw een daling verwacht. Deze afname wordt toegeschreven aan hoge kosten, onbetrouwbaarheid en beperkte capaciteit van het Nederlandse spoornetwerk.
Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex, benadrukt de ernst van de situatie: "Handels- en productiebedrijven zijn de dupe van de hoge kosten en onbetrouwbaarheid van het spoor. Als we niets doen, dreigt de ambitie om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 met 50 procent te laten groeien, onhaalbaar te worden."
De organisatie waarschuwt dat zonder ingrijpen, het doel om goederenvervoer per spoor tegen 2030 met 50% te laten groeien, onhaalbaar dreigt te worden. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de logistieke sector, maar ook voor de bredere economie en milieudoelstellingen.
Van Eijk stelt: "De Nederlandse logistiek kan niet zonder een goed functionerend spoorgoederennetwerk. We roepen de politiek op om nu in te grijpen, want zonder actie dreigen we het spoorgoederenvervoer en daarmee de concurrentiepositie van Nederland te verliezen."
12 september 2024 om 12:03 Laatst gewijzigd: 12 september 2024 om 12:031 minuut Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.