Socialmediashoppen wint sterk aan populariteit in Nederland
Socialmediashoppen wint sterk aan populariteit in Nederland
Sociale media worden in toenemende mate gebruikt om aankopen te doen, zo blijkt uit onderzoek van Adyen onder Nederlandse consumenten. In het afgelopen jaar shopte maar liefst 31% van de Nederlanders op kanalen als Facebook, Instagram en TikTok, een stijging van 22% vergeleken met een jaar eerder.
Het financiële technologieplatform Adyen ziet vooral jongeren massaal overstappen naar socialmediashoppen. Meer dan de helft (54%) van de generatie Z, ofwel jongeren tussen 16 en 26 jaar, deed aankopen via sociale media. Bij millennials tussen 27 en 42 jaar ligt dit percentage op 41%. Onder de oudere generaties blijft deze e-commercevorm vooralsnog minder populair met 25% bij generatie X en 15% bij babyboomers.
In de ranglijst van populaire shopkanalen staat Facebook Marketplace met stip op 1. Bijna de helft (48%) van de sociale mediashoppers deed er aankopen. "Instagram Shop (40%) en TikTok (25%) vullen de top drie aan," aldus Adyen. Bij jongeren is Instagram met 51% echter populairder dan Facebook (28%) en zelfs TikTok (38%).
"Geavanceerde algoritmes achter sociale mediaplatformen spelen een grote rol bij de groeiende populariteit ervan onder consumenten," verklaart Julien Marlier, Country Manager Adyen Benelux. "Hierdoor krijgen gebruikers gerichte, relevante content aangeboden op het juiste moment. Zo worden voorkeuren en interesses efficiënt omgezet in aankopen."
Nederlandse retailers lijken deze ontwikkeling nog niet volledig te omarmen. Slechts 28% verkoopt producten via socialmediakanalen. Maar liefst 74% van de retailers die dit wel doet, geeft aan hiermee meer inkomsten te genereren. De sectoren woninginrichting, gezondheid & beauty en kleding & accessoires zijn koploper.
"Het is duidelijk dat sociale media een essentieel onderdeel vormt van de marketingstrategie van elke retailer," concludeert Marlier. Adyen voorspelt daarom een verdere opmars van socialmediashoppen onder Nederlandse consumenten de komende jaren.
23 mei 2024 om 11:08 Laatst gewijzigd: 12 juni 2024 om 20:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.