Post- en pakketbezorgingsbedrijf PostNL meldt een stijging van 4,6 procent in het aantal bezorgde pakketten tijdens het eerste kwartaal. Echter, de omzet en het resultaat zijn licht gedaald, met name vanwege zorgen over de postdivisie.

Uit de kwartaalcijfers die vandaag zijn gepresenteerd, blijkt dat de omzet van het bedrijf in het eerste kwartaal 765 miljoen euro bedroeg, een daling van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het brutoresultaat kwam uit op een verlies van 9 miljoen euro, terwijl PostNL vorig jaar nog een klein positief resultaat van 7 miljoen euro rapporteerde.

De afnemende cijfers worden voornamelijk toegeschreven aan de postdivisie. De volumes bij Mail zijn met 12,5 procent gedaald, wat resulteert in hogere kosten voor postbezorging en een negatief resultaat. CEO Herna Verhagen benadrukt dat het tijd voor verandering is. "Ons plan is om de postdienstverlening te veranderen naar bezorging binnen twee dagen en in de loop van de tijd binnen drie dagen. Dit past bij de behoeften van onze klanten en de consument. Om dit mogelijk te maken, is een aanpassing van de wet nodig. De minister van Economische Zaken is in dat proces aan zet. Onze inspanningen om de vacatures voor postbezorgers te vullen, werpen vruchten af en dragen bij aan een betere bezorgkwaliteit", aldus Verhagen.

Als gevolg van deze ontwikkelingen verhoogt PostNL de prijs van een postzegel naar 1,14 euro per 1 juli 2024.

Hoewel de omzet van de pakketdivisie licht daalde, ondanks de groei in volume, van 561 naar 555 miljoen euro, meldt PostNL dat vooral de volumes van webwinkels in Azië zijn gestegen.