De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft actie ondernomen tegen de webwinkel On that ass. De site beloofde consumenten een 'gratis' boxershort, maar verbond hier stilletjes een abonnement aan. Na ontvangst van meerdere klachten van consumenten en een handhavingsverzoek uit Polen, heeft de ACM de webwinkel gedwongen zijn communicatie aan te passen.

"Veel consumenten hadden niet in de gaten dat zij automatisch een abonnement afsloten als zij de gratis boxershort bestelden. Dit zet consumenten op het verkeerde been," meldt Renske Fikkers, waarnemend directeur Consumenten bij de ACM. De website moet nu duidelijk vermelden dat de eerste gratis boxershort leidt tot een maandelijks betaald abonnement.

De nieuwe regels waar On that ass zich aan moet houden, zijn ook toegepast op de online reclames. Consumenten worden nu volledig geïnformeerd voordat zij een aankoop doen. De wettelijke bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van het product blijft van toepassing. Ook is door de hoogste Europese rechter bevestigd dat de hygiëne-uitzondering niet geldt voor wasbare producten zoals boxershorts.