De populaire maaltijdbezorgdienst HelloFresh is door de Britse Information Commissioner's Office (ICO) beboet met £140.000 boete voor het versturen van meer dan 80 miljoen ongewenste marketingberichten aan klanten gedurende een periode van zeven maanden.

Uit een onderzoek van de ICO bleek dat HelloFresh 79 miljoen e-mails en 1 miljoen sms-berichten verstuurd had, zonder dat klanten hiervoor duidelijk toestemming hadden gegeven. Klanten waren zich er niet van bewust dat zij hadden ingestemd met het ontvangen van deze marketingberichten.

De ICO ontdekte dat de tekstberichten werden verzonden op basis van een opt-in verklaring die geen enkele verwijzing maakte naar het verzenden van marketing via sms. Hoewel er in de verklaring wel werd gerefereerd aan het ontvangen van e-mails, was de optie om in te stemmen opgenomen in een verklaring voor leeftijdsbevestiging, wat klanten waarschijnlijk onterecht aanspoorde om akkoord te gaan.

Andy Curry, hoofd van onderzoeken bij de ICO, liet weten over de kwestie: "Dit was duidelijk een schending van het vertrouwen door HelloFresh. Klanten werden niet precies verteld waar ze mee instemden, noch was het duidelijk hoe ze zich konden afmelden. Vervolgens werden ze bestookt met een stortvloed aan marketingteksten die ze niet wilden of verwachtten, en in sommige gevallen, zelfs nadat ze HelloFresh hadden gevraagd om te stoppen, ging de berichtenstroom door."

De ICO begon haar onderzoek naar de maaltijdbezorgdienst vorig jaar maart na bijna 9.000 klachten via hun website en 7726 spamrapportagedienst te hebben ontvangen.