IKEA heeft vandaag in haar vestiging in Amsterdam twee grote ophaalautomaten en een wand met afhaalkluisjes gepresenteerd. IKEA kan daardoor afscheid nemen van haar externe magazijn van 7.800 vierkante meter,  terwijl klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen ophalen.

Klanten kunnen online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen ophalen. Doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van deze service, is het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen op zoek gegaan om aan die groeiende vraag te voldoen. De transformatie van IKEA Amsterdam is daar uit voortgekomen, waardoor klanten hun bestellingen via ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes kunnen afhalen. IKEA medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar bovenin de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van IKEA, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen bij IKEA. Om die reden onderzoekt IKEA of het mogelijk is om de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Transformatie
Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter bijgevuld kan worden.

Youssef Zouhair, logistiek directeur IKEA Nederland: “Ik ben trots op ons team. De implementatie van de ophaalautomaten en de herindeling van het magazijn waren niet eenvoudig. Toch zijn we geen dag dicht geweest omdat een groot deel van de verbouwingswerkzaamheden ’s avonds en ’s nachts plaatsvonden. Wij durfden dit spannende project toch aan omdat dit de ideale logistieke oplossing is voor zowel de klant als voor IKEA.”

Externe magazijn overbodig
Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dit is voor zowel klanten als voor IKEA Amsterdam een grote verbetering. IKEA Nederland onderzoekt de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren.