Whoppah, een van Europa's grootste aanbieders van tweedehands designmeubelen en kunst, is officieel van start gegaan in Duitsland. De Duitse markt staat in 2023 centraal en biedt volgens het Nederlandse bedrijf een enorm potentieel.

Whoppah is een online marktplaats voor hoogwaardige en tweedehands designmeubelen en kunst en biedt een gemakkelijke manier om meubelstukken of kunst te kopen en te verkopen. Whoppah stelt de stukken zelf samen en garandeert zo de kwaliteit van het aanbod. Een veilige transactie wordt gegarandeerd door een eigen systeem en eigen logistiek. Het platform biedt meubelzaken en winkeliers ook een gemakkelijke manier om B-goederen te verkopen en toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Het betreden van de Duitse markt is een belangrijke stap van Whoppah's expansiestrategie in Europa. Thomas Bunnik, mede-oprichter en CEO bij Whoppah zegt erover: "Duitsland, als grootste buurland van Nederland, biedt een enorm potentieel. We zien er een stijlbewuste doelgroep en een grote behoefte aan een duurzame levensstijl. Ons aanbod combineert beide en biedt een prijsgevoelige klantengroep de kans om stijlvolle interieurs aan te schaffen." 

Afgelopen jaar driedubbele groei

Whoppah is opgericht in 2019. In 2022 behaalde het een omzet (GMV) van 20 miljoen euro, een groei van 316 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Na de lancering in Duitsland in oktober 2022 behaalde Whoppah in dit land binnen drie maanden een externe omzet van 500.000 euro. Het platform meldt meer dan 26.000 aankopen voor het afgelopen jaar, terwijl er gemiddeld 3,2 transacties per gebruiker werden gedaan. In totaal hebben enkele honderdduizenden gebruikers zich bij Whoppah geregistreerd; er zijn momenteel meer dan 25.000 meubels en kunstvoorwerpen te koop. Whoppah heeft 70 mensen in dienst in Utrecht en onderhoudt een eigen showroom met 2.500 vierkante meter waar verkopers hun stukken kunnen uitstallen. 

Groeifinanciering van 20 miljoen euro 

In het nieuwe jaar wil het bedrijf een omzet van een miljoen euro per week behalen en 20 miljoen euro aan groeifinanciering ophalen. In Duitsland streeft Whoppah naar marktleiderschap en is van plan voor eind 2023 een nieuwe showroom te openen. "De markt voor tweedehands designmeubelen en kunstobjecten werd tot nu toe vooral verhandeld via gangbare tweedehands platforms. Als koper is er geen garantie voor veiligheid of kwaliteitscontrole van de voorwerpen. Dit illustreert het enorme marktpotentieel dat we in Duitsland willen benutten. Daartoe zijn we altijd op zoek naar partners die ons willen vergezellen," zegt Bunnik. Whoppah's doel voor uitbreiding in Duitsland is 1000 registraties per dag. Terwijl er al gesprekken worden gevoerd met andere investeerders, staat uitbreiding naar Italië en Frankrijk al op de agenda van het snelgroeiende bedrijf.