AanZET-subsidie voor emissievrije vrachtwagens opent op 29 september
AanZET-subsidie voor emissievrije vrachtwagens opent op 29 september
De septemberronde van de AanZET-subsidie voor zero-emissie vrachtwagens gaat op 29 september om 09.00 uur open, met ruim 119 miljoen euro beschikbaar budget.
De AanZET-subsidie - een Nederlandse subsidieregeling voor emissievrije vrachtwagens - start opnieuw op 29 september om 09.00 uur. Het beschikbare budget bedraagt ruim 119 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwacht hiermee circa 1.700 trucks te kunnen subsidiëren.
Het geld is afkomstig uit de terugsluis van de vrachtwagenheffing. Omdat de Tweede en Eerste Kamer de begroting van IenW voor 2026 nog niet hebben vastgesteld, geldt er formeel een voorbehoud voor het subsidieplafond.
Aangepaste voorwaarden voor deze ronde Voor de septemberronde gelden nieuwe spelregels. Op de eerste twee dagen mag een ondernemer maximaal twee voertuigen aanvragen. Vanaf dag drie geldt een maximum van tien voertuigen per aanvrager.
Nieuw is ook dat aanvragers binnen dezelfde groep voortaan meerdere aanvragen op één werkdag mogen indienen. Verder wordt subsidie alleen nog verleend voor voertuigen met een EU- of nationale typegoedkeuring. Dat moet voorkomen dat transporteurs subsidie aanvragen voor trucks die nog niet daadwerkelijk leverbaar zijn.
Daarnaast moeten subsidieontvangers, als daarom gevraagd wordt, binnen één maand kunnen aantonen dat de koopovereenkomst definitief is.
Meer informatie over de regeling is te vinden op de website van RVO.
25 juni 2026 om 08:52 Laatst gewijzigd: 25 juni 2026 om 11:282 minutenRedactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfillment.