Nike heeft aangekondigd weer rechtstreeks producten te verkopen op Amazon's Amerikaanse website, voor het eerst sinds 2019. Deze beslissing komt voort uit de wens van het bedrijf om de verkoop te stimuleren en de klanttevredenheid te verbeteren.
In 2019 stopte Nike met het rechtstreeks verkopen van schoenen en sportkleding via Amazon, al waren de producten nog steeds beschikbaar door onafhankelijke verkopers op het platform. Nu herstelt Nike zijn directe relatie met Amazon.
“Nike investeert in onze marketplace om ervoor te zorgen dat we de juiste producten, beste diensten en op maat gemaakte ervaringen bieden aan consumenten, waar en hoe ze ook willen winkelen,” aldus Amazon in een verklaring. “Dit omvat de uitbreiding naar nieuwe digitale accounts, waaronder Amazon in de VS, nieuwe fysieke partners zoals Printemps (een Franse luxe warenhuisketen), het verbeteren van de winkelervaringen in de marketplace en het lanceren van Nike’s AI-gestuurde conversatiezoekfunctie om onze online diensten te verbeteren.”
Amazon is bezig met het herintroduceren van Nike op het platform. “Hoewel onafhankelijke verkopers al jaren een deel van het Nike-assortiment in onze winkel hebben aangeboden, zal Amazon binnenkort een veel breder scala aan Nike-producten rechtstreeks sourcen om ons aanbod voor Amerikaanse klanten uit te breiden,” zei een woordvoerder van Amazon. “We waarderen onafhankelijke verkopers en bieden een verlengde periode voor de kleine groep verkopers die worden beïnvloed om hun voorraad van overlappende artikelen te verkopen.”
Nike had in 2017 een pilotprogramma met Amazon aangekondigd in de hoop meer controle over het merk te krijgen. Amazon erkende destijds de problemen met de verkoop van vervalsingen op zijn site en implementeerde enkele tools om deze te bestrijden.
De hernieuwde samenwerking komt op een moment dat de verkopen van Nike verzwakken. In maart meldde het bedrijf dat de omzet in het derde kwartaal met 9% was gedaald tot $11,27 miljard, met een daling van de inkomsten voor zowel het Nike- als het Converse-merk.
De aandelen van Nike stegen donderdagmiddag met meer dan 2%.
23 mei 2025 om 11:11 Laatst gewijzigd: 23 mei 2025 om 13:082 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.