Renault introduceert nieuwe elektrische bedrijfswagens
Renault introduceert nieuwe elektrische bedrijfswagens
Renault heeft een nieuwe serie elektrische bedrijfswagens gepresenteerd, bestaande uit de Trafic, Goelette en Estafette E-Tech. Deze modellen zijn gebouwd op een gloednieuw 800V-platform en zijn ontworpen om snel opladen, softwaregedefinieerde voertuigtechnologie en op maat gemaakte oplossingen voor zakelijke gebruikers te bieden.
De nieuwe generatie lichte bedrijfsvoertuigen van Renault is ontwikkeld onder het FLEXIS-programma en is de eerste serie van het merk die gebruikmaakt van de softwaregedefinieerde voertuigarchitectuur (SDV) van Ampere. De voertuigen beschikken over ultra-snelle oplaadmogelijkheden, waarbij een lading van 15% tot 80% in minder dan 20 minuten kan worden bereikt. Afhankelijk van de operationele behoeften zijn er twee batterijopties beschikbaar: de standaard LFP-batterij biedt een actieradius van ongeveer 350 km (WLTP), terwijl de NMC-batterij de actieradius uitbreidt tot ongeveer 450 km (WLTP).
De SDV-architectuur maakt voortdurende software-updates mogelijk via de lucht, zodat de voertuigen up-to-date blijven zonder tussenkomst van de dealer. Vlootoperators profiteren ook van V2L (vehicle-to-load) en V2G (vehicle-to-grid) functionaliteiten, wat de flexibiliteit voor mobiele operaties en energiebeheer verbetert.
Alessandro de Rinaldis, productleider voor de Renault Trafic, Goelette en Estafette, zei: “Renault vernieuwt zijn best-seller in het segment van middelgrote bestelwagens en herdefinieert de marktstandaarden met een trilogie van elektrische producten die voorop lopen in technologie. Ontworpen rond software, profiteren ze van software- en hardware-upgrades gedurende hun levenscyclus om professionals en lokale overheden zo effectief mogelijk te ondersteunen in hun energietransitie, en bieden ze een breed scala aan ecologisch verantwoorde oplossingen.”
De Trafic E-Tech richt zich op veelzijdigheid, met compacte afmetingen en tot 5,8 m³ laadvolume, afhankelijk van de configuratie. De Goelette E-Tech biedt fabrieksklare chassis-cabine en hoog-volume boxconversies, gericht op zwaardere laadtoepassingen tot 1,4 ton. De Estafette E-Tech is bedoeld voor stedelijke operaties en beschikt over een hoge dakconstructie en 9,2 m³ laadruimte, met ontwerpelementen geoptimaliseerd voor frequent stop-start leveringswerk.
Alle drie de modellen worden geproduceerd in de Renault Group-fabriek in Sandouville, Frankrijk. Renault meldt dat gerecycled materiaal 22,5% van het exterieur en interieur van de voertuigen zal uitmaken, met 80% van de materialen recyclebaar aan het einde van hun levensduur.
Yannick Bignon, LCV-ontwerpdirecteur bij Renault, zei: “Het plaatsen van de aandrijflijn aan de achterkant maakte het mogelijk om de cabine naar voren te verplaatsen, terwijl er een one-box carrosseriestijl werd gecreëerd waarvan de aerodynamica verder wordt geoptimaliseerd door de gestroomlijnde dakrails. Gebaseerd op de beste afweging tussen aerodynamica en capaciteit, taperen de rails lichtjes naar achteren, wat wordt aangevuld door een grote spoiler met twee zijdeflectoren op de deuren.”
De nieuwe Renault Trafic, Goelette en Estafette E-Tech-modellen zullen beschikbaar zijn vanaf 2026.
06 mei 2025 om 10:45 Laatst gewijzigd: 06 mei 2025 om 11:293 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.