OTTO heeft in het boekjaar 2024/25 zijn Gross Merchandise Value (GMV) met 9 procent en tot meer dan 7 miljard euro zien groeien. Met een groei van het aantal actieve klanten tot 12,2 miljoen en 6.200 partners op de marktplaats, lijkt de grootste online winkel van Duitsland goed op weg naar verdere expansie. De omzet volgens de International Financial Reporting Standards (IFRS) steeg met ongeveer 5 procent tot 4,4 miljard euro. Dit positieve resultaat is te danken aan zowel de sterke prestaties van de eigen handel, de groeiende marktplaats en de groeiende advertentietak OTTO Advertising.
Marc Opelt, voorzitter van de directie van OTTO: “De sterke groei van de afgelopen 12 maanden stemt ons zeer optimistisch, omdat we na twee uitdagende jaren een trendbreuk meemaken.” De resultaten in het vierde kwartaal, met een zeer succesvol Black Friday- en kerstseizoen, dragen bij aan dit optimisme. Opelt voegt toe dat de focus op een beter gecureerd aanbod een belangrijke factor is geweest voor het positieve resultaat.
De marktplaats van OTTO, die ongeveer 40 procent van de totale omzet vertegenwoordigt, heeft ook een kwaliteitsverbetering ondergaan. “Voor ons en onze ongeveer 6.200 partners geldt: kwaliteit is niet verhandelbaar,” legt Opelt uit. De omzet met marktplaatsartikelen steeg met 24 procent, wat aangeeft dat klanten de keuze voor hoogwaardige producten waarderen. Het aantal actieve klanten nam met 4 procent toe.
Ondanks de zwakke economische situatie presteert OTTO beter dan de concurrentie. Volgens de Handelsverband Deutschland (HDE) groeide de Duitse e-commerce in 2024 met slechts 3,5 procent. Opelt stelt: “Het is fijn dat we in dit nog steeds terughoudende consumptieklimaat en ondanks de sterke concurrentie niet alleen kunnen overleven, maar ook winstgevend kunnen groeien.” Voor het komende boekjaar is het voor OTTO belangrijk om kosten te besparen en interne processen te optimaliseren.
Het advertentiebedrijf van OTTO, OTTO Advertising, heeft zich als een belangrijke inkomstenbron bewezen met een omzetgroei van 25 procent tot 223 miljoen euro, wat drie procentpunten boven het gemiddelde van de Duitse retailmedia ligt. De gesponsorde productadvertenties zijn de grootste groeimotor geweest, met een stijging van meer dan 60 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.
Klimaat- en milieubescherming blijven prioriteiten voor OTTO. Het bedrijf heeft het aandeel luchtvracht verlaagd tot onder de 2 procent en het gebruik van biobrandstoffen in de scheepvaart verhoogd tot 25 procent. OTTO werkt aan innovatieve oplossingen om verpakkingsafval te verminderen en streeft ernaar dat tegen 2028 alle verzenddozen een hoog percentage van paludi-biomassa bevatten.
28 maart 2025 om 11:57 Laatst gewijzigd: 28 maart 2025 om 13:283 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.