Heartland neemt meerderheidsbelang in merken Topshop en Topman
Heartland neemt meerderheidsbelang in merken Topshop en Topman
Asos heeft een meerderheidsbelang in de merken Topshop en Topman verkocht aan het Deense modeconcern Heartland. Deze transactie, ter waarde van £135 miljoen, zal leiden tot de herintroductie van de Topshop.com-webwinkel binnen zes maanden na afronding van de deal.
In de nieuwe joint venture houdt Heartland, moederbedrijf van onder meer Bestseller, een belang van 75%, terwijl Asos de resterende 25% behoudt. Asos verwierf de merken Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT in 2021 voor £265 miljoen van de Arcadia Group, maar heeft sindsdien te maken gehad met een forse waardedaling.
De overeenkomst geeft Asos bepaalde ontwerp- en distributierechten in ruil voor royalty's, waardoor het bedrijf de merken kan blijven verkopen via zijn eigen portals, waaronder Asos.com.
Lise Kaae, CEO van Heartland, zei over de deal: "We zijn verheugd om deze joint venture aan te gaan met ASOS, waarbij we het beste van de Topshop- en Topman-merken voor een internationaal publiek toegankelijk maken en tegelijkertijd de strategie van ASOS ondersteunen om een efficiëntere kapitaalallocatie te verkrijgen."
Parallel aan deze transactie herstructureert Asos zijn schulden. Het bedrijf geeft ongeveer £250 miljoen aan converteerbare obligaties uit met een looptijd tot 2028 en koopt een deel van zijn uitstaande £500 miljoen aan converteerbare obligaties terug die in 2026 aflopen.
05 september 2024 om 09:51 Laatst gewijzigd: 05 september 2024 om 11:292 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.