In de afgelopen twaalf maanden hebben supplychainprofessionals uit Nederland en België geconstateerd dat het aantal goederen in hun magazijnen toeneemt: maar liefst 75% spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft 75% van de supplychainprofessionals aan dat ze hun magazijnen gaan moderniseren, terwijl 56% van plan is om nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.
22% kan groei niet opvangen en 41% heeft bestaande magazijncapaciteit vergroot Organisaties hebben moeite met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen: slechts 31% van de supplychainprofessionals geeft aan dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. 22% heeft moeite om binnen hun bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd om de capaciteit te vergroten. 41% heeft hun bestaande capaciteit vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.
Bijna negen op de tien organisaties heeft moeite met behoud bestaand personeel 25% van de supplychainprofesionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite heeft met het werven, opleiden en managen van personeel. Wanneer gevraagd wordt of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaand personeel, geeft maar liefst 89% van de ondervraagde supplychainprofessionals aan hier moeite mee te hebben.
Bestellingen verwerken via verschillende kanalen belangrijkste magazijnuitdaging Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te hebben met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. 25% zegt moeite te hebben om wijzigingen aan te brengen in hun magazijnactiviteiten vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supplychainprofessionals denkt dat het de eigen organisatie ontbreekt aan inzicht in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactviteiten, en dat het senior management deze uitdagingen begrijpt.
Investeringen in omnichannelbeheer, generatieve AI en robotica prioriteit Aan de respondenten werd ook gevraagd wat zij als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien in de komende twaalf maanden. 30% zegt investeringen te willen doen om bestellingen via verschillende kanalen te beheren. 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de cut-off time te verkorten.
Pieter Van den Broecke, managing director van onder andere Nederland en België bij Manhattan Associates: “Consumenten bestellen steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, als ook de krappe arbeidsmarkt, stelt supplychainprofessionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken. Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supplychainprocessen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die ontstaat door retourzendingen verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”
12 augustus 2024 om 08:33 Laatst gewijzigd: 12 augustus 2024 om 08:333 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.