Volgens een recent rapport van Adobe Analytics gaat Prime Day dit jaar alle records gaat verbreken. Het tweedaagse koopjesfestijn, dat zich niet beperkt tot Amazon.com en plaatsvindt op 16 en 17 juli, zal naar verwachting 14 miljard dollar aan online verkopen genereren, een stijging van 10,5% ten opzichte van vorig jaar.
De eerste dag van het evenement zou goed zijn voor 7,1 miljard dollar aan omzet, terwijl de tweede dag naar schatting 6,9 miljard dollar zal opleveren. Opvallend is dat de eerste dag waarschijnlijk de grootste mobiele winkeldag van het jaar tot nu toe zal worden, met een verwachte omzet van 3,4 miljard dollar via mobiele apparaten.
De sterke verkoopcijfers worden mede gedreven door aanzienlijk hogere kortingen dan vorig jaar. Zo verwacht Adobe dat elektronicaproducten kortingen tot 22% zullen krijgen, vergeleken met 14% in 2023. Ook andere productcategorieën zoals kleding, meubels en speelgoed zullen forse prijsverlagingen zien.
Een interessante trend is de toenemende populariteit van 'Buy Now Pay Later'-diensten. Adobe voorspelt dat deze betaalmethode tussen de 1,09 en 1,11 miljard dollar aan online bestedingen zal genereren tijdens Prime Day, een groei van ongeveer 19% ten opzichte van vorig jaar.
Daarnaast lijkt Prime Day dit jaar een belangrijke rol te spelen in de 'back-to-school' aankopen. Dit komt doordat Prime Day dichter bij het begin van het schooljaar is gepland, in combinatie met de hogere kortingen, zou kunnen leiden tot een aanzienlijke toename in de vraag naar schoolbenodigdheden.
De voorspellingen passen in het bredere beeld van een robuuste e-commerce sector in de Verenigde Staten. In de eerste helft van 2024 hebben consumenten al 502,9 miljard dollar online besteed, een groei van 7,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze groei wordt vooral gedreven door een toename in de vraag, en niet door inflatie, aangezien online prijzen al 22 maanden op rij dalen.
17 juli 2024 om 08:34 Laatst gewijzigd: 17 juli 2024 om 08:342 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.