De Duitse online retailmarkt laat voor het eerst in twee jaar een lichte groei zien. Volgens recente cijfers van de branchevereniging voor e-commerce bevh steeg de omzet in e-commerce in het tweede kwartaal van 2024 met 0,2 procent tot 19,2 miljard euro. Ondanks deze positieve ontwikkeling blijft de totale omzet over het eerste halfjaar met 38,1 miljard euro nog steeds 1,2 procent onder het niveau van vorig jaar.
Opvallend is de sterke groei in digitale diensten, zoals reisboekingen en ticketverkoop, die in het tweede kwartaal met 4,2 procent toenam. Over het hele halfjaar was de stijging in deze sector zelfs 8,4 procent, met een totaalomzet van 6,45 miljard euro.
Martin Groß-Albenhausen, plaatsvervangend directeur van bevh, spreekt van "de eerste tekenen van normalisering in de markt", maar waarschuwt dat het te vroeg is om het einde van de consumentencrisis aan te kondigen. Hij wijst op politieke instabiliteit en geopolitieke conflicten als mogelijke remmende factoren voor verder herstel.
In 12 van de 19 onderzochte productcategorieën was sprake van groei. De mode-industrie en dagelijkse benodigdheden lieten beide een stijging van 2,9 procent zien. De sterkste groei was te zien in de levensmiddelensector, met een plus van 6,2 procent in het tweede kwartaal en 4,0 procent over het hele halfjaar.
Opmerkelijk is ook het herstel in de luxe-sector, met name horloges en sieraden, die voor het eerst sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne weer groei vertoonde met 2,9 procent in het afgelopen kwartaal.
11 juli 2024 om 09:08 Laatst gewijzigd: 11 juli 2024 om 09:082 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.