Hyzon Motors, een producent van waterstoftrucks en -technologie, heeft aangekondigd zich terug te trekken uit de Nederland. Het bedrijf zal zich voortaan concentreren op zijn kernactiviteiten in Noord-Amerika en de afvalverwerkingsindustrie.
Deze strategische heroriëntatie komt na een moeizame periode voor Hyzon in Europa. De samenwerking met het Nederlandse Holthausen liep eind 2022 spaak, waarna Hyzon Motors Europe zelfstandig de Nederlandse markt probeerde te bewerken. Deze poging blijkt nu niet succesvol te zijn geweest.
Parker Meeks, CEO van Hyzon, verklaart: "Dit was een complexe en moeilijke beslissing. Gezien de uitdagingen die het op de markt brengen van nieuwe technologie in een opkomende industrie met zich meebrengt, geloven we dat we onze inspanningen moeten richten op de Noord-Amerikaanse markt en de afvalverwerkingsindustrie."
Hyzon wijt deze terugtrekking mede aan de afnemende overheidssteun voor waterstoftransport in Europa, waaronder het schrappen van waterstofsubsidies in veel Europese landen. Ook in Australië zal Hyzon haar activiteiten staken. Het bedrijf sluit niet uit in de toekomst terug te keren als leverancier van brandstofcelsystemen aan OEM's (Original Equipment Manufacturers) in deze regio's.
De exit-strategie zal Hyzon naar schatting $17 miljoen kosten, waarvan ongeveer $7 miljoen in contanten. Deze kosten omvatten afschrijvingen op voorraden, personeelsgerelateerde uitgaven en bijzondere waardeverminderingen. Het bedrijf verwacht deze kosten te maken in het tweede en derde kwartaal van 2024.
11 juli 2024 om 08:45 Laatst gewijzigd: 11 juli 2024 om 08:502 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.