Grote steden zetten door met uitstootvrije zones ondanks politieke weerstand
Grote steden zetten door met uitstootvrije zones ondanks politieke weerstand
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben besloten om per 1 januari 2025 uitstootvrije zones in te voeren, ondanks weerstand van de regeringspartijen, zo blijkt uit een rondvraag van de NOS. Deze beslissing gaat in tegen de plannen van de coalitiepartijen, die willen onderzoeken hoe de invoering kan worden uitgesteld.
De vier grote steden hebben aan de NOS bevestigd dat ze vasthouden aan hun oorspronkelijke plannen. Dit betekent dat vanaf volgend jaar in bepaalde delen van de binnensteden alleen nog specifieke bedrijfswagens toegang zullen krijgen.
Deze ontwikkeling volgt op jaren van voorbereiding door de gemeenten. Er zijn verschillende maatregelen getroffen om ondernemers te ondersteunen bij de overgang, waaronder de beschikbaarheid van logistiek adviseurs, informatiewebsites, overgangsperiodes, ontheffingsregelingen en sloopsubsidies voor oude bedrijfswagens.
Desondanks blijft er onzekerheid bestaan onder sommige ondernemers die in de betreffende zones werkzaam zijn. Zorgen over de hoge aanschafkosten van elektrische voertuigen, beperkte actieradius en de beschikbaarheid van laadpalen spelen hierbij een rol.
De gemeenten benadrukken dat zij, en niet het Rijk, uiteindelijk beslissen over de invoering van de zones. Een woordvoerder van de gemeente Den Haag stelt: "Wij willen niet dat ondernemers die al geïnvesteerd hebben de dupe worden van zwalkend beleid van de overheid."
In Amsterdam is de geplande zone wel aangepast. In plaats van het hele gebied binnen de Ring A10, zal de uitstootvrije zone nu beperkt blijven tot binnen de centrumring.
Naast de vier grote steden zijn er in totaal vijftien gemeenten die per 1 januari een nul-uitstoot-zone willen invoeren. Deze groep heeft onlangs een oproep gedaan aan de nieuwe Tweede Kamer om de noodzakelijke wetsaanpassingen zo snel mogelijk goed te keuren. Ze waarschuwen dat zonder landelijke regelgeving, individuele gemeenten eigen oplossingen zullen bedenken, wat kan leiden tot een lappendeken aan regels.
08 juli 2024 om 10:08 Laatst gewijzigd: 08 juli 2024 om 10:092 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.