De wereldwijde containervloot blijft in hoog tempo groeien, maar dit lijkt rederijen niet af te schrikken van verdere investeringen. Afgelopen week werden er 15 nieuwe containerschepen met een gezamenlijke capaciteit van 80.500 TEU opgeleverd. Hiermee komt het totaal aan nieuwe capaciteit in 2024 op 246 schepen met bijna 1,6 miljoen TEU.
Ondanks de verwachting dat de leveringen van nieuwe schepen in 2023, 2024 en 2025 twee tot drie keer hoger zullen liggen dan het historisch gemiddelde, en ondanks de hoge nieuwbouwprijzen, blijft de orderactiviteit hoog. Tot nu toe zijn er in 2024 al 64 nieuwe schepen besteld, goed voor een extra capaciteit van 543.500 TEU.
Opvallend is dat rederijen geen Megamax-schepen meer bestellen. De grootste schepen die dit jaar zijn besteld, zijn vier Neo-panamax-eenheden van 14.170 TEU, besteld door de Duitse niet-operationele eigenaar Peter Döhle Schiffahrt. Naar verwachting zullen deze worden geëxploiteerd door het in Dubai gevestigde Emirates Shipping Line (ESL).
01 juli 2024 om 12:43 Laatst gewijzigd: 01 juli 2024 om 12:431 minuut Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.