FedEx Express neemt afscheid van 22 Boeings 757 na tegenvallende cijfers
FedEx Express neemt afscheid van 22 Boeings 757 na tegenvallende cijfers
FedEx Express heeft aangekondigd dat het definitief nog eens 22 van zijn Boeing 757-200 vrachtvliegtuigen uit de vloot heeft genomen. De aankondiging kwam op 25 juni 2024, op hetzelfde moment dat het verzend- en logistiekbedrijf zijn financiële resultaten voor het kwartaal eindigend op 31 mei 2024 bekendmaakte.
Het bedrijf rapporteerde een omzet van $201 miljoen in het fiscale vierde kwartaal, vergeleken met $430 miljoen in dezelfde periode in 2023, wat resulteert in een jaar-op-jaar daling van 53%.
“De resultaten van het vierde kwartaal omvatten een non-cash afschrijvingslast van $157 miljoen door de beslissing om definitief 22 Boeing 757-200 vliegtuigen en zeven bijbehorende motoren uit de vloot te nemen, terwijl het bedrijf zijn vloot blijft moderniseren, de efficiëntie van het wereldwijde netwerk verbetert en de capaciteit van het luchtvaartnetwerk beter afstemt op de huidige en verwachte vraag,” meldde het bedrijf.
De 757s hebben de ruggengraat gevormd van de vrachtoperaties van de luchtvaartmaatschappij in Noord-Amerika (evenals op enkele internationale routes) sinds dit type de Boeing 727's verving, waarvan de luchtvaartmaatschappij ooit ongeveer 180 vliegtuigen in gebruik had. Volgens ch-aviation heeft FedEx nu een vloot van 109 757-200s, waarvan 57 actief zijn en 52 inactief. Veel van de nog vliegende toestellen zijn ruim 30 jaar oud.
De beslissing werd genomen samen met de sluiting van zeven FedEx-faciliteiten om de capaciteit beter af te stemmen op de vraag, aldus het bedrijf.
Het bedrijf gaf lagere internationale vrachtopbrengsten als de belangrijkste oorzaak van de verminderde financiële prestaties van FedEx Express in het afgelopen jaar. Het bedrijf heeft het lastig sinds het einde van de coronapandemie.
Nu meer passagiersvliegtuigen zijn teruggekeerd en meer ruimte kunnen bieden aan expediteurs, hebben vrachtluchtvaartmaatschappijen grote schommelingen in de vraag naar hun diensten. FedEx is een van de vrachtluchtvaartmaatschappijen die gedwongen zijn geweest piloten te ontslaan en de vlootomvang te verminderen te midden van het veranderende landschap van de luchtvrachtmarkten.
Wat ook meespeelt is dat aan het begin van 2024 United Parcel Service (UPS) het lucratieve contract om de primaire luchtvrachtvervoerder voor de Amerikaanse posterijen (USPS) te worden, een contract dat FedEx de afgelopen twee decennia in handen had. Dit wordt gezien als een andere factor die heeft bijgedragen aan de uitfasering van de 757s uit de FedEx-vloot.
Het bedrijf voorspelt een omzet van $5,2 miljard voor fiscaal 2025, “met een prioriteit op investeringen in netwerkoptimalisatie en efficiëntieverbetering, inclusief vloot- en faciliteitsmodernisering en automatisering.”
28 juni 2024 om 10:35 Laatst gewijzigd: 28 juni 2024 om 10:352 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.