Adyen: kwart Nederlanders draagt geen portemonnee meer
Adyen: kwart Nederlanders draagt geen portemonnee meer
De betaalvoorkeuren in Nederland veranderen snel door de opkomst van nieuwe technologieën, zoals social commerce, digitale wallets en zelfscan checkouts. Uit onderzoek van financieel technologieplatform Adyen blijkt dat 61% van de Nederlanders gebruikmaakt van zelfscankassa’s. Ook achteraf betalen is een populaire betaalmethode. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat een kwart van de Nederlandse consuenten geen portemonnee meer draagt.
Hoeveel procent van de Nederlandse consumenten heeft afgelopen jaar een technologie gebruikt?
Self checkout 61%
Buy now, pay later (BNPL) 35%
Social commerce 31%
Digital wallets 26%
QR codes 23%
Tap to Pay 11%
Groei in het betalen met QR-codes Een aanzienlijk deel van de Nederlandse consumenten (63%) breekt een aankoop af als hun gewenste betaalmethode niet beschikbaar is. Alternatieve betaalmethoden winnen steeds meer aan populariteit. Zo is het gebruik van QR-codes voor betalingen met 77% gestegen van 2023 naar 2024. Daarnaast wordt betalen met een smartphone steeds meer de norm, aangezien een kwart van de Nederlandse consumenten geen fysieke portemonnee meer bij zich draagt.
Kansen voor retailers Consumenten verwachten snelle en gemakkelijke betaalmethoden, zowel online als in de winkel. 29% van de Nederlandse consumenten wil dat retailers technologieën gebruiken om het fysieke winkelproces te versnellen, en 61% geeft de voorkeur aan zelfscan checkouts.
Het is daarom belangrijk dat retailers zich aanpassen aan de veranderende behoeften van consumenten en de technologische eisen van de industrie. Nederlandse retailers hebben echter moeite om bij te blijven met de technologische ontwikkelingen: slechts 19% accepteert digitale wallets en 16% ondersteunt BNPL, ondanks de groeiende vraag naar deze betaalmethoden.
Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen, benadrukt de uitdagingen en kansen voor retailers: “Er komen verschillende veranderingen aan en retailers moeten inspelen op wensen van consumenten, maar ook op nieuwe technologieën zoals zelfscankassa’s en BNPL. Het moderniseren van betaalmethoden en het aanpassen aan de verwachtingen van consumenten zijn kansen voor retailers om concurrentie voor te blijven in deze snel veranderende markt.”
Over het onderzoek Het onderzoek is uitgevoerd door Brands2Life onder 2.000 Nederlanders en 500 Nederlandse retailers, in de periode van 15 januari 2024 tot 1 februari 2024.
18 juni 2024 om 13:31 Laatst gewijzigd: 18 juni 2024 om 13:312 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.