Winparts zet verpakkingsstrategie op zijn kop om 20% jaarlijkse groei te ondersteunen
Winparts zet verpakkingsstrategie op zijn kop om 20% jaarlijkse groei te ondersteunen
Online webshop Winparts schakelde over op een nieuwe verpakkingsstrategie om de jaarlijkse groei van maar liefst 20% te kunnen blijven ondersteunen en schafte een nieuwe inpakmachine aan. Samen met verpakkingsgigant DS Smith zorgde het bedrijf ervoor dat het toenemend aantal pakketjes, zonder onnodige lege ruimte, ingepakt en verzonden konden worden.
Vorig jaar kwam Winparts op een punt dat de grote hoeveelheid pakketjes een uitdaging werd. Eerder optimaliseerde men al het assortiment van dozen op maat, maar om te kunnen blijven groeien werd besloten om verder te automatiseren. Men stapte over op eindloos golfkarton en installeerde een gloednieuwe inpakmachine. DS Smith optimaliseerde de verpakkingskosten en de technische toepasbaarheid op de inpakmachine, waardoor het bedrijf nu meer dan 4.000 pakketjes per dag kan verwerken.
Martijn van Brienen, Logistiek Manager bij Winparts, vertelt: “De capaciteit groeide van 2.000 naar ruim 4.000 pakketjes per dag en de rek is er nog lang niet uit. We moesten nadenken over manieren om ervoor te zorgen dat het proces goed bleef verlopen om alle pakketjes op tijd te versturen. Het optimaal afstemmen van het karton en de bedrukking op de machine bleek een gouden greep. Het inschakelen van externe expertise leverde niet alleen kostentechnische voordelen op, maar zorgt ook voor een snelle verwerking op de machine en een meer complete klantbeleving door extra aandacht te geven aan de bedrukking.”
Volgens van Brienen is de volledige focus op optimale klantbeleving een van de belangrijkste succesfactoren van Winparts. Een apart team matcht bijvoorbeeld de automotive artikelen met alle kentekens in Nederland zodat de consument snel en eenvoudig de juiste onderdelen kan bestellen, de geavanceerde webshopomgeving is gericht op bestelgemak en de goed getrainde backoffice handelt alle klantvragen af. Door extra focus te leggen op de verpakking hoopt men ook de klanttevredenheid in de last-mile delivery verder te verhogen.
Dozen op maat Enkele jaren geleden gebruikte Winparts nog de oude dozen van andere producten. Dat ging goed toen men kleinschalig werkte, maar de consument werd toch met meer schade geconfronteerd dan gewenst. Daarom schakelde Winparts over op dozen op maat die zij met het Winparts logo lieten bedrukken. Het doosassortiment werd geoptimaliseerd en gebaseerd op de meest voorkomende verzendcombinaties om zo het versturen van lege ruimte te minimaliseren. Toen de volumes nog meer toenamen werd het tijd voor de investering in een automatisch eindloos karton machine. Ook nu Winparts een geautomatiseerde stroom heeft, zullen bepaalde dozen op maat nodig blijven. ‘Ruitenwissers van 80 cm kunnen theoretisch bijvoorbeeld wel automatisch ingepakt worden, maar dan moeten ze diagonaal in de doos, wat weer onnodig veel verpakking en lege ruimte als gevolg heeft. Voor dit soort afwijkende onderdelen kiezen we er dus voor om een beter passende verpakking te gebruiken.’, aldus van Brienen.
18 juni 2024 om 10:37 Laatst gewijzigd: 18 juni 2024 om 10:373 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.