Yoox Net-A-Porter trekt zich naar verluidt terug uit China vanwege zwakke consumentenbestedingen in dat land.
Het luxe e-commerceplatform, dat eigendom is van Richemont, richt zich nu op zijn kernmarkten die winstgevender zijn, zo meldde Bloomberg afgelopen vrijdag.
De Net-A-Porter-webshop werd in 2013 in China gelanceerd, maar het slaagde er niet in marktaandeel te veroveren in de concurrerende e-commercemarkt van het land. Het zusterplatform, Outnet, verliet China al in 2015.
Deze stap komt op een moment dat luxe retailers onder druk staan in China vanwege zwakke consumentenbestedingen en een verschuiving van het kopen van luxe goederen naar het zoeken naar voordelige koopjes. Eerder probeerde eigenaar Richemont een meerderheidsbelang in Yoox Net-A-Porter te verkopen na het mislukken van een overeenkomst met Farfetch.
Richemont liet in juli al weten dat de rol van China in de luxe detailhandel aan het afnemen was.
In het laatste kwartaal van 2023 meldde Richemont een jaar-op-jaar stijging van 8% in de verkoop van zijn luxe goederen, wat de verwachtingen van analisten overtrof. De groei werd deels gedreven door sterke vraag uit China, Hong Kong en Macau.
Richemont's focus op het duurdere luxe segment beschermde het concern tegen een significante neergang in de bestedingen van de middenklasse.
Luxe merken in China nemen naar verluidt hun toevlucht tot kortingen om onverkochte voorraad te slijten en voorzichtige Chinese consumenten te verleiden te midden van groeiende zorgen over een vertraging in de bestedingen.
De afnemende vraag van Chinese consumenten heeft al invloed gehad op de luxe-inkomsten. Kering, het moederbedrijf van Gucci, waarschuwde voor een mogelijke winstdaling van maximaal 45% in de eerste helft van 2024 vanwege zwakke verkopen in China. De aandelen van Burberry zijn het afgelopen jaar gekelderd vanwege zwakke vraag in China en de Verenigde Staten.
17 juni 2024 om 17:16 Laatst gewijzigd: 17 juni 2024 om 17:182 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.