eBay: bijna 90% shoppers heeft afgelopen jaar tweedehands artikel gekocht
eBay: bijna 90% shoppers heeft afgelopen jaar tweedehands artikel gekocht
Meer dan 70% van de consumenten wereldwijd is van plan om dit jaar gebruikte goederen te kopen, zo blijkt uit het eBay 2024 Recommerce Report dat in mei is uitgebracht. Verder blijkt uit het rapport dat 86% van de ondervraagde shoppers heeft in de afgelopen 12 maanden een tweedehands artikel gekocht of verkocht.
De verkoop van kleding en accessoires op eBay met "tweedehands" in de beschrijving groeide wereldwijd met meer dan 400% van maart 2023 tot maart 2024. De helft van de verkopers op eBay meldde een toename in de verkoop van tweedehands items in vergelijking met 1-5 jaar geleden.
Volgens eBay zijn millennials en Gen Z de drijvende krachten achter recommerce. Het rapport meldt dat 66% van Gen Z en 62% van millennials het eens is dat het kopen van tweedehands artikelen persoonlijk steeds belangrijker is geworden.
Sociale, economische en klimatologische druk blijven de consumptiepatronen van consumenten vormen. Een onderzoek uit 2023 van OfferUp en Global Data toonde aan dat het stigma rond het kopen van tweedehands artikelen afneemt, wat bijdraagt aan een nieuwe fase in de circulaire economie.
Volgens het eBay rapport, dat inzichten van consumenten en verkopers verzamelde om het gedrag van tweedehands winkelen te verklaren, zei 53% van de klanten dat fast fashion schadelijk is voor het milieu en bijdraagt aan oneerlijke arbeidspraktijken. 64 procent van de ondervraagde eBay-shoppers denkt dat recommerce de planeet verbetert.
"Recommerce-kopers zoeken naar waarde, passies en betekenis in hun aankopen, met als extra voordeel duurzaamheid. Samen helpen we het tijdperk van recommerce vooruit," zei Renée Morin, chief sustainability officer van eBay.
Tweedehands en opgeknapte artikelen zijn 40% van het bruto handelsvolume van eBay. 77% van de klanten zegt dat het kopen van tweedehands een recente trend is. Velen hebben zich gewend tot de tweedehandsmarkt en ontdekken opnieuw het plezier van koopjesjagen. 86% van de ondervraagde shoppers heeft in de laatste 12 maanden een tweedehands artikel gekocht of verkocht.
Met de toenemende populariteit van resale wil eBay zijn marktplaats verheffen tot een plek die "nog beter voelt dan het kopen van nieuw," aldus Charis Marquez, vicepresident mode bij eBay.
Het rapport verzamelde meningen van meer dan 28.000 eBay-verkopers en -kopers wereldwijd. De topaankopen van tweedehands artikelen zijn kleding (48%), boeken (34%), schoenen (24%), huis en tuin (23%) en technologie en elektronica (22%).
"Wij bij eBay zijn een drijvende kracht achter recommerce, en we blijven investeren in tools en technologieën die de circulaire economie bevorderen," zei Jamie Iannone, president en CEO van eBay, in een verklaring.
Wereldwijd zeggen eBay-shoppers dat er vijf belangrijke redenen zijn om tweedehands te winkelen: om geld te besparen (62%), voor duurzaamheid en milieubaten (26%), omdat ze een specifiek item niet nieuw kunnen vinden (25%), omdat ze betaalbare merken tweedehands hebben gevonden (24%), of omdat het een verzamelobject is (18%).
Evenzo publiceert ThredUp jaarlijks een resale-rapport met eigen bevindingen, waaruit blijkt dat tweedehands kleding een aanzienlijk deel uitmaakt van de uitgaven en kasten van klanten. Het consignatiebedrijf ontdekte dat in 2023, 52% van de respondenten tweedehands kleding kocht. Ook verdeeld naar leeftijdsgroep, winkelde 65% van Gen Z en millennials tweedehands, een stijging van 5 punten ten opzichte van 2022, omdat de jeugd de interesse blijft stimuleren.
Van de eBay-respondenten geeft 58% van Gen Z en 51% van millennials aan dat het verdienen van extra geld een belangrijke motivator is voor het verkopen van tweedehands artikelen. Duurzaamheid is belangrijk voor 72% van Gen Z en 70% van millennials bij het beslissen om hun items op eBay te verkopen. Wereldwijd begon 79% van de ondervraagde verkopers op de marktplaats van eBay met de verkoop van tweedehands goederen.
Zowel eBay- als ThredUp-respondenten zijn het erover eens dat hun gewoonten om tweedehands te winkelen financieel gemotiveerd zijn. Meer dan de helft van de ThredUp-klanten (55%) zegt van plan te zijn om gebruikte kleding te blijven kopen als de economie in 2024 niet verbetert. Voor 6 op de 10 ThredUp-consumenten is de belangrijkste reden om tweedehands te winkelen om een betere deal te krijgen.
De helft van de Gen Z eBay-kopers meldde geld te besparen om uit te geven en 21% winkelt maandelijks tweedehands. Millennials meldden vaker deel te nemen aan recommerce, waarbij 9% wekelijks koopt en 24% maandelijks.
17 juni 2024 om 12:31 Laatst gewijzigd: 17 juni 2024 om 12:324 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.