Vertrouwen consument in Temu laag, maar koopt er toch
Vertrouwen consument in Temu laag, maar koopt er toch
Amerikaanse consumenten hebben meer vertrouwen in Amazon dan in Temu, maar hun uitgavenpatronen weerspiegelen dit niet, zo blijkt uit een nieuwe enquête van Omnisend, een marketingsoftwarebedrijf. Uit de enquête bleek dat 86% van de Amerikaanse consumenten vertrouwen heeft in Amazon, maar slechts 6% aangaf vertrouwen te hebben in Temu. Ondanks dit gebrek aan vertrouwen, winkelt 68% van de Amerikaanse respondenten op Temu. Wereldwijd zei 6,4% van de respondenten dat ze Temu meer vertrouwen dan Amazon, maar 48% heeft het afgelopen jaar minstens één keer op Temu gewinkeld. Ondanks dit gebrek aan vertrouwen ontdekte Omnisend dat mensen op Temu winkelen vanwege de lage prijzen (53%), het gebruiksgemak (31%) en de deals en kortingen (29%).
De resultaten kwamen uit een enquête van Omnisend onder 4.000 consumenten in de VS, het VK, Australië en Canada in april over hoe zij online winkelgedrag.
“Verrassend genoeg blijven shoppers ondanks vertrouwensproblemen naar deze platforms trekken,” zo concludeert Omnisend in haar onderzoek. “Waarom? Omdat lage prijzen luider spreken dan wat dan ook, zelfs wanneer merkloyaliteit zwak is.”
Ongeveer 17,5% van de wereldwijde respondenten zei te geloven dat Temu Amazon zou kunnen inhalen als het toonaangevende e-commerceplatform.
Naast Temu en Amazon bevatte de enquête ook gegevens over de voorkeuren van consumenten met betrekking tot de Chinese platforms Shein, AliExpress en TikTok Shop. Ongeveer 63% van de respondenten winkelde eens per jaar op een van deze platforms, terwijl 13% zei minstens eens per week op deze platforms te winkelen. Bijna de helft van de respondenten winkelt op meer dan één van deze platforms. Respondenten uit de VS staan meer open voor deze platforms dan andere respondenten, waarbij 20% van de Amerikaanse consumenten aangaf minstens eens per week op een van deze platforms te winkelen.
Tijdens het onderzoek concludeerde Omnisend dat Shein en Temu geen tijdelijk verschijnsel is, maar een vaste waarde voor online shoppers.
Een rapport over de bestedingen van consumenten in e-commerce eerder dit jaar toonde aan dat Temu-klanten een hoge retentiegraad hebben van ongeveer 28%. De retentiegraad van Temu was echter ongeveer de helft van die van Amazon, zo blijkt uit een rapport van Earnest Analytics. Dat rapport vermeldde tevens dat hoewel 18% van de Amerikaanse huishoudens op Temu heeft gewinkeld, het nog geen terrein heeft gewonnen ten opzichte van grotere e-commerce concurrenten.
17 juni 2024 om 08:48 Laatst gewijzigd: 17 juni 2024 om 09:222 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.